Den lysande revolutionen

Glöm glödlampan - automatiskt billjus LEDer dig rätt

1 av 7
Fördelarna med LED Ljusstyrka och ljusbild kan ändras efter trafik och väder Inga lampbyten Drar mindre ström Dynamiskt kurvljus blir billigt Hel/halvljusomkoppling blir automatisk Bättre krockskydd för fotgängare Snyggare strålkastare
MOTOR

TEKNIK

Strålkastarna har inte ändrats mycket sen bilens barndom.

Men nu ljusnar det. Lysdioder ersätter glödlampan och automatik ser till att du ser och syns perfekt - även om det regnar och vägen slingrar.

Belysningen på bilen är i princip densamma som för hundra år sedan - en elektrisk glödlampa med en reflektor bakom. En opraktisk lösning som tar mycket plats och komplicerar formgivningen av bilen. Strålkastaren måste utformas så att lampan kan bytas när brinntiden avverkats.

Om ett par år förändras villkoren på ljusfronten radikalt. Glödlampan ersätts av lysdioder, LED (Light Emitting Deode). De är små, men flera kan kombineras till starka strålkastare - som därför kan designas nästan hur som helst. Och det behövs inga öppningar för lampbyten eftersom dioderna håller lika länge som bilen, minst 20000 timmar (glödlampan håller 1000).

Lysdioder finns redan på många bilar, men bara som positionsljus, blinkers och bromsljus i röd eller orange färg. Revolutionen kommer 2008, då LED godkänns även för vitt ljus i bilens huvudstrålkastare.

Ljuset styrs efter behovet

Då är det fritt fram för formgivarna att integrera belysningen i karossens linjer. Ljusmodulerna blir designelement i ännu högre grad än idag.

Dessutom öppnas möjligheten att styra ljusflödet nästan obegränsat - efter omgivningsljuset, vägbanans färg, vädret och trafiksituationen. Billjusexperten Hella har redan strålkastare framme som kan skapa fem olika ljusbilder, för stadstrafik, landsväg, motorväg och olika väderlek.

Ljuset styrs av ett antal avkännare i bilen via en mikrodator som ställer in optimalt ljus för aktuell situation.

Mötesproblemet försvinner

Även dagens problem med bländning vid möte kommer att höra till historien, eftersom hel- och halvljusväxlingen sköts helt automatiskt.

Och genom att tända olika sektioner i strålkastarna, kan elektroniken också anpassa ljusbilden så att den alltid följer rattutslaget och lyser upp vägen maximalt, hur den än slingrar sig. Det sker helt utan rörliga delar.

Vi kör en ljus framtid till mötes!

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)