Caterham CSR 260

Magnifika sjuan

1 av 5
MOTOR

Det var anrika Lotus som skapade Super Seven för mer än tjugo år sedan men den finns i olika tappningar från olika tillverkare i dag – här en av de senaste, Caterham CSR.

Den ser ut ungefär som supersjuan ska. Men när man öppnar motorhuven inser man kvickt att Caterham CSR är speciell.

Namnet Cosworth på ventilkåpan avslöjar att det handlar om kraft. Kanske låter 260 hästar ur en fyrcylindrig motor inte så imponerande

i dag. Men lägg till att vikten bara är runt 800 kilo så börjar ni förstå.

Accelerationen från stillastående till 100 km/tim är som ett kobrahugg. Runt 3 sekunder, sen kör man i svensk motorvägsfart. Det slår lätt alla Ferrari, Lamborghini, Porsche samt många andra miljonbyggen.

Upplevelsen av fart förstärks av att markfrigången är bara dryga åtta centimeter. Ren gokartkänsla, alltså. Eller, kanske ännu hellre, formelbilskänsla. Spartansk sittbrunn. Men vem bryr sig, det är körningen det handlar om. Och chassit levererar. Med hjulupphängning som i en Formel 1-bil är detta ett veritabelt strykjärn, även i de tväraste av kurvor.

Men trots stram fjädring är CSR inte obekväm, den går fint att köra i stan. Men hellre vill denna ulv i fårakläder ut på de fria vidderna.

Där det finns utrymme för körglädje. Och drömmar.

För Caterham CSR är inte billig. Runt 34 000 pund, i dag cirka 482 000 kronor.

Fast det är den värd.

Fakta/Caterham CSR 260

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)