Snålare motor till Mazda

Fler hästar i Mazda3:s
nya dieselturbo

MOTOR

Mazda3 får en ny och snålare 1,6 liters dieselmotor. Samtidigt har de sju modeller av Mazda3-motorn som finns fått godkänt för miljöklassen Euro 5.

Den nya 1,6 liters turbodieselmotorn som går under namnet MZ-CD 1,6 har 115 hästar till skillnad från den tidigare versionen som har 109. Eftersom motorn nu är godkänd för en hårdare miljöklass har den genomsnittliga bränsleförbrukningen samt koldioxidutsläppet minskat, kompressionen har sänkts vilket ger en lägre förbränningstemperatur och motorn har en funktion som gör att den snabbare blir varm vid kallstarter.

Lägre bränsleförbrukning

Insprutningssystemet har finjusterats, tack vare ett högre insprutningstryck blir bränslemängden mer exakt, förbränningen blir effektivare, vilket i sin tur gör att motorn går tystare och vibrerar mindre. Den nya motorn har även ett bättre vridmoment. Tack vare en oxidationskatalysator som höjer avgastemperaturen och ökar partikelförbränningen, blir avgaserna renare. Därmed blir även servicen på motorn enklare och billigare. Utsläppet av nitrösa gaser har också minskat.

Den genomsnittliga bränsleförbrukningen ligger på 4,4 liter per 100 kilometer och koldioxidutsläppet är 117 gram per kilometer.

Den nya motorn har en sexväxlad växellåda som är tre kilo lättare än den tidigare femväxlade växellådan.

Mazda3 är Mazdas mest säljande modell i världen, 560 000 bilar har sålts i Europa sedan modellen introducerades 2003.

De första exemplaren av Mazda3 med den nya motorn kommer till Sverige i december.