BMW:n drar mer diesel än utlovat

318d Touring är inte alls
så bränslesnål som väntat

BMW 318d släpper ut lite, men drar mer diesel än utlovat.
BMW 318d släpper ut lite, men drar mer diesel än utlovat.
MOTOR

BMW har nu ännu en bil under 120-gramsgränsen. Denna gång en mellanklasskombi med 143 hästkrafter och som endast drar 0,45 l/mil.

Inte illa, om det nu stämmer.

I höstas testade vi 316d, alltså sedanmodellen med 115-hästars dieselmotor och miljöbilsstatus. Det var trots den låga effekten samma motor som sitter i 318d och 320d. Hela 260 Nm gjorde den tillräckligt stark och snål var den också.

Svårt att sänka förbrukningen

318d Touring har BMW också lyckats pressa under den magiska koldioxidgränsen och enligt specifikationerna ska man få en mellanklasskombi med 143 hästkrafter och 320 Nm som endast drar 0,45 l/mil.

Men att att nå 0,45 l/mil med den här starka och tunga kombin är inte lätt. Faktum är att testförbrukningen under en vecka landar på 0,69 l/mil (färddatorn visar 0,64), men då har vi kört mycket motorväg.

Det krävs lägre hastighet för att få ner förbrukningen, men under 0,5 l/ mil är inte rimligt för vardagsbilisten. Och då spelar det ingen roll att stopp/start-system och bromsenergiåtervinning är standard.

Slipper hårdare fjädring

Komforten är sämre i denna testbil än i 316d det beror på de större 17-tumsfälgarna. Nöjer man sig med 16-tum är 3-serien riktigt komfortabel för fjädringen jobbar utmärkt. Dessutom slipper man hårdare fjädring som många andra miljöbilar.

Den som har råd och vill kosta på sig att kunna åka riktigt snålt men ändå få rejäla prestanda väljer 320d, fast då gäller bara sedankaross.

FAKTA

Prov BMW 318d Touring

Grundpris: 304 000 kr.

Testade motorn: 4-cyl diesel, 1995 cm³, 143 hk vid 4 000 varv/min, vridmoment 320 Nm vid 1 750 varv/min.

Förbrukning: 0,45 l/mil (bl).

CO2 g/km: 118

Acc: 0–100 km/t på 9,4 s.

Toppfart: 210 km/tim.

Längd/bredd/höjd: 453/182/142 cm.

Tjänstevikt: 1 565 kg.

Plus: Körglädje, miljöbilsklassad.

Minus: Utrymme, pris, inte så snål som utlovat.

Kommentar: En miljöklassbil för de som vill ha mer kraft än V50 Drive.