Ett ljudlöst miljonåk – trots maximalt ax

Ta Tesla till framtiden –
för 1,3 miljoner kronor

Tesla Roadster är ingen billig bil. 1,3 miljoner kronor kostar läckerbiten.
Tesla Roadster är ingen billig bil. 1,3 miljoner kronor kostar läckerbiten.
MOTOR

0 till 100 på knappt fyra sekunder. Och 34 mil på en laddning.

Elbilen Tesla är framtiden redan i dag. Eller?

Teslan kräver en rejäl laddsladd.
Teslan kräver en rejäl laddsladd.

Jag brukar påstår att elbilar inte finns mer än i debatten. De finns på mässor och i tidningsartiklar och alltid i den politiska debatten, men inte i butiken.

Elbilen Tesla bevisar att jag har fel. Och rätt.

För trots att det handlar om ”serieproduktion”, så är serien begränsad till 350 bilar. Och prislappen gör den lika oåtkomlig som en månresa (jo, månresor finns ju också).

Priset för en Tesla Roadster ligger runt 1,3 miljoner kronor. Det är nästan en miljon mer än den Lotus Elise som Tesla är byggd på.

Byggd på Lotus

Allting började för knappt tio år sedan med två it-nördar i Silicon Valley utanför San Francisco. Grabbarna jobbade med batteriteknik och ställde sig frågan: Varför ska det vara så svårt att bygga en elbil? Och varför är alla elbilsprototyper så trista och foträta?

Grabbarna började rita och konstruera själva eltekniken men de visste ingenting om bilar.

De kollade runt lite och gillade vad de såg när de tittade på sportbilen Lotus Elise.

Lotus är ett litet företag, vant att göra olika utvecklingsjobb åt andra bilföretag, och visst, Lotus ”lånade” gärna ut sin Elise till Tesla.

V6-motorn där bak, växellåda och bensintank åkte ut och in kom elmotor, litium-jon-batteripack och massor av styrutrustning.

Bara batteripacket, nära 7 000 mobiltelefon-batterier, väger ett halvt ton och styrutrustningen ökar vikten ytterligare. Och även om elmotorn är lättare än originalets bensinmotor så har Tesla fått betydligt mer vikt över bakhjulen än Elise, vilket tvingat fram betydande ändringar i chassit.

Provturen i och omkring Stockholm skedde i regn, vilket knappast är optimalt. Men här är några iakktagelser:

Bilen susar fram ljudlöst, inte ens vid full acceleration hörs mer än ett lätt vinande från motorn.

Bakhjulen spinner inte loss (med urkopplat esp), ens på våt asfalt. Hur sannolikt är det att bilen klarar 0–100 på 3,9 sekunder?

Mätaren som visar hur mycket batteri man har kvar rör sig knappt efter ett par mils körning. Men 35 mils räckvidd som tillverkaren påstår? Nej, det låter inte troligt.

En bil är såld

Men även om – resan Stockholm Göteborg kräver övernattning i Jönköping. En toktjock laddkabel behövs för att ladda. Var stoppar man in den? På stadshotellet i Jönköping?

En bil är såld till Sverige, till en företagare i el-branschen. Och själva företaget Tesla är delvis sålt till Mercedes, vilket visar att Tesla trots allt är på rätt väg.

Den elektriska Smart som Mercedes redan förhandsvisat drivs med teknik från Tesla.

FAKTA

Tesla Roadster

Pris: 112 000 euro plus moms.

Motor: Elektrisk, 248 hk, vridmoment 380 Nm från noll varv/minut. 6 831 litium-jonbatterier som väger 450 kg.

Laddtid: 3,5 timmar (med speciellt eluttag). I vanliga uttaget 15 timmar.

Räckvidd: 34 mil.

Acceleration: 0–100 km/tim på 3,9 s.

Toppfart: 210 km/tim.

Tjänstevikt: 1?300 kg.

Plus: Tesla visar att elbilar faktiskt finns…

Minus: …men än så länge till en skyhög kostnad.

Kommentar: Varför vill någon lägga 1,3 miljoner på en elektrisk sportbil? För att göra sig märkvärdig. Men så märkvärdigt är det inte.