Så ser Audis nya hybridmodell ut

Q5 är en lättviktare
med fyrhjulsdrift

Audi Q5 har dubbla drivsystem. Elmotorn och förbränningsmotorn sitter bakom varandra.
Audi Q5 har dubbla drivsystem. Elmotorn och förbränningsmotorn sitter bakom varandra.
MOTOR

Q5 är Audis första hybridmodell med dubbla drivsystem. Toppfarten är 222 kilometer i timmen och bilen gör 0 till 100 på 7,1 sekunder.

Bensinmotorn ochg den elektriska motorn är monterade bakom varandra i ett parallellt hybridsystem.

Kylt batteri

Q5 har ett litiumjonbatteri-system som fungerar som energilager för elmotorn. Batteriet som sitter i ett kraschsäkert område under lastgolvet är luftkylt, vilket skiljer Audi Q5 från många andra hybrider.

Bilen kan köras i fem driftlägen, med förbränningsmotorn, med elmotorn, i hybridläge samt i återvinnings- och boosting-läge.

Vid snabb acceleration eller boosting, arbetar elmotorn och förbränningsmotorn tillsammans, med full gas i sportläget är bilens sammanlagda effekt tillgänglig under en kort stund.

När föraren sedan släpper gaspedalen fungerar elmotorn som en generator och återvinner energi. I de flesta situaitoner frikopplas förbränningsmotorn för att inte orsaka några förluster. Den energi som återvinns av elmotorn lagras i batteriet.

Fyrhjulsdriven

Audi Q5 är fyrhjulsdriven, normalt betonas bakhjulsdrift, men vid behov överförs den mesta av kraften till den axel som har bäst grepp. Karossen är lätt, bakluckan och motorhuven är i aluminium, vilket ger en tjänstevikt på mindre än två ton. Det gör Q5 till den lättaste hybrid-suven på världsmarknaden.

Säljstart för bilen är planerad till 2011.