Peugeots nya smarta hybrid

Robert Collin provkör 3008 – som drivs på diesel och el

Med dieselmotor fram och elmotor bak blir Peugeot 3008 fyrhjulsdriven.
Med dieselmotor fram och elmotor bak blir Peugeot 3008 fyrhjulsdriven.
MOTOR

Det händer inte ofta, inte varje år, att en ny konstruktion inom bilindustrin kommer att gå till historien som en viktig innovation. Men jag tror att Peugeots Hybrid 4-system hör dit.

Jag har provkört, och blivit imponerad.

Sportläget engagerar elmotorn, ZEV är ren eldrift och 4WD betyder konstant fyrhjulsdrift.
Sportläget engagerar elmotorn, ZEV är ren eldrift och 4WD betyder konstant fyrhjulsdrift.

De hybridbilar som redan finns på marknaden är värdefulla imageförstärkare för Toyota, Lexus och Honda, men så fulla av krypströmmar, energiförluster och feltänk att praktiken är långt från teorin. De är bensinsnåla på pappret men inte i verkligheten.

Desto roligare är det att provköra Peugeots nya dieselhybrid.

Det ser lovande ut

Visst, med reservation för att produktionsbilen, den ska börja säljas i mars 2011, inte lever upp till prototypens löften. Men – det ser riktigt lovande ut.

Teknikerna på PSA, Peugeot och Citroën, sneglade förstås mot Prius när de började rita på sin version av hybridsystem, med snål diesel istället för bensinmotor, men i övrigt på samma tema med en rätt stor elmotor som hjälper förbränningsmotorn vid behov.

Fast det blev trångt under huven och någon kom på idén att lägga elmotorn bak.

– Då blir ju bilen fyrhjulsdriven på köpet, säger Vincent Basso som leder projektet. Konstruktionen blir inte dyrare men vi kan ta mer betalt.

Och som extra bonus hjälper elmotorn där bak till med att göra den robotiserade växellådans hårdhänta växlingar betydligt mjukare.

Dagens hybrider stjäl bränsle

I nuvarande japanska hybridbilar passerar kraften från förbränningsmotorn in och ut genom bilens olika elmotorer innan den når fram till drivhjulen, vilket stjäl kraft och bränsle.

I 3008 driver dieselmotorn framhjulen som i vilken konventionell bil som helst. Växellådan är den supersnåla, men brutala robotiserade mekaniska låda som redan finns hos både Peugeot och Citroën.

El-motorn och batterierna sitter bak, ett system som liknar Lexus RX 450h, men Lexus har dessutom en mindre elmotor fram och den motorn är onödig i Peugeots koncept.

Men precis som hos Lexus-jeepen förenas fram- och bakaxlarna enbart med elektriska kablar, kardan saknas.

Ingen effekt försvinner

Hos Prius och Lexus blir 1 + 1 ungefär 1,75. När man lägger ihop effekten hos bensin- och elmotorer blir summan lägre än den borde bli. Det hänger ihop med förluster och batterikapaciteten.

Hos Peugeot blir ett plus ett två. 163 hk dieselmotor fram och 37 hk elmotor bak levererar 200 hk tillsammans.

Inne i bilen är det bara ett vred för automatik, sport eller 4wd som skiljer från vanliga 3008. Och en display som hos japanerna som visar hur krafterna rör sig mellan motorer, batterier och hjul.

I automatläge sköter bilen sig själv och elmotorn går in vid varje växlingstillfälle och när man trampar gaspedalen i botten. Med fulladdade batterier kan bilen gå upp emot fyra km i max 50 km/tim på enbart elmotor.

I Sportläget är elmotorn mer på alerten och bilen växlar upp vid lägre varvtal, och lite ryckigare.

På 4WD-läget är fyrhjulsdriften förinställd, ett lämpligt körläge på vintern och på dålig väg.

Bilen har dessutom start-stopp-system som minskar förbrukningen framförallt i stadstrafik.

Peugeot anger 0,38 liter milen. Stämmer det i verklig trafik är det ett stort steg framåt.

PSA talade om ett prispåslag på 10 000 kronor när systemet presenterades första gången för fyra år sedan. Nu när produktionen närmar sig har priset hoppat upp till minst 20 000 extra. Hur stort påslaget blir får vi se i mars 2011.