Hybridteknik driver nya grävmaskiner

Även bruksmaskinerna
byter till miljövänlig teknik

MOTOR

Det är inte bara personbilar som kan vara eldrivna. Under en amerikansk mässa för framtidens elfordon samlas forskare och tillverkare för att diskutera allt från elektriska grävmaskiner till sopbilar som är pneumatiska hybrider.

Om två veckor hålls en mässa om framtidens eldrivna fordon i San José i Kalifornien. Men det handlar långt i från bara om personbilar utan här diskuteras miljöalternativ för bruksmaskiner som används både på land, till sjöss och i luften.

Eldriven schaktmaskin

Hittills har miljövänliga grävmaskiner, truckar och andra typer av gröna industrifordon varit försvinnande få, men nu börjar både efterfrågan och tillgången på eldrivna maskiner att öka.

Elektriska gaffeltruckar är exempelvis ingen nyhet, och Caterpillar som tilverkar grävmaskiner och gruvutrustning, har sedan en tid tillbaka sin elhybrid D7E ute på marknaden. Det är en bandschaktare som kombinerar en dieselmotor med en elgenerator. Schaktaren är bränslesnål och har en motor med få rörliga delar, vilket ska sänka drifts- och underhållskostnaderna.

Utvecklingen bland eldrivna industrifordon har också tagit två vägar, det finns både elhybrider och hydrauliska hybrider. Elhybriderna kombinerar vanligtvis en dieselmotor med en elmotor, medan de hydrauliska hybriderna lagrar energi från inbromsningar i hydraulvätska. När den komprimerade vätskan frigörs driver den en hydraulisk motor som ger kraft åt hjulen.

Hydraulisk hybrid i sopbil

De hydrauliska hybriderna är mycket effektiva, både jämfört med traditionella fordon, men även jämfört med elhybrider. Men vikten hos den hydrauliska vätskan har hindrat tekniken för att tillämpas i personbilar. Företaget Eaton Corporation som sysslar med elsystem, tror att hydrauliska hybrider i stället har en framtid som sopbilar och transportfordon i innerstaden.

Men forskarna tittar också på andra sätt att göra framtidens bruksfordon mer miljövänliga. Företaget Levant Power Systems rapporterar om att stora maskiner kan ta vara på så mycket som en kilowatt energi via stötdämpningen. Forskarna studerar också om det är möjligt att återvinna energi via vibrationer eller via värme från maskinernas avgassystem.