Högteknisk A6:a

Modellen lanseras med snål dieselmotor – men en hybrid är också på väg

Till Audis nya A6-modell kan man välja mellan tre dieselmotorer och två bensinmotorer. En hybridmotor ska också lanseras.
Till Audis nya A6-modell kan man välja mellan tre dieselmotorer och två bensinmotorer. En hybridmotor ska också lanseras.
MOTOR

Audis nya A6-modell lanseras med ett stort urval av motorer. Snålast är en 2-liters dieselmotor, men en hybridmotor på 245 hästkrafter är också att vänta längre fram.

I början av nästa år finns Audi A6 till salu. Karossen som är gjord i aluminium och stål är lätt och styv. Jämfört med den tidigare modellen har den nya A6:an blivit kortare och lägre, men också bredare. Bilen är 4,92 meter lång, 1,87 meter bred men bara 1,46 meter hög.

Massagestol som tillval

Bland standardutrustningen märks start/stopp-knapp för motorn och däcktrycksövervakning. Som tillval kan framsätena få både ventilation och massagefunktion. Bland extrautrustningen märks också den så kallade head-up displayen som kan visa viktiga meddelanden på vindrutan. A6:an har ett navigationssystem som styrs med en pekplatta, det samarbetar också med ett assistans- och säkerhetssystem.

Navigatorn skickar data om färden till kontrollenheterna för strålkastare, automatlådan och farthållaren som kan hjälpa föraren. Säkerhetssystemet kan också hjälpa föraren att hålla rätt kurs på vägen medan parkeringsassistenten hjälper till vid fickparkering.

Fem motorer att välja på

På motorsidan finns det fem modeller att välja på, två bensinmotorer och tre dieselmodeller. En hybridmotor ska också lanseras. Hybridmotorn kommer att ha en total systemeffekt på 245 hästar, preliminärt anges bränsleförbrukningen till 6,2 liter per 100 kilometer.

Den snålaste motorn är en 2-liters dieselmotor med 177 hästkrafter. Tillsammans med en manuell växellåda drar den 4,9 liter bränsle vid 100 kilometers blandad körning och den släpper bara ut 129 gram koldioxid per kilometer.