Toyota ska ha elva hybrider om två år

Biljätten satsar stort på gröna bilar – eldriven suv bland de nya modellerna

Hondas RAV4 EV har Teslas elmotor och batterier och målet för Toyota är att modellen ska finnas att köpa 2012.
Hondas RAV4 EV har Teslas elmotor och batterier och målet för Toyota är att modellen ska finnas att köpa 2012.
MOTOR

Toyota satsar stort på miljöbilar, om två år ska man ha elva nya hybrider klara. En av de första gröna bilarna som presenteras är RAV4 EV, en suv med elmotor och batteri.

El-modellen av iQ ska finnas på markanden om två år.
El-modellen av iQ ska finnas på markanden om två år.

Toyota går ut hårt, vid en presentation i Tokyo har biljätten deklarerat att man siktar på att ha elva hybridmodeller, varav sju helt nya, senast 2012.

Dessutom planerar man att utveckla en laddhybrid, baserad på Prius-modellen som ska finnas på den amerikanska och europeiska marknaden om två år.

iQ blir elbil

2012 planerar Toyota också att släppa en el-variant av iQ-modellen i både Japan och Europa, det finns också tankar om att lansera den nya elbilen i Kina.

Men det stannar inte där. Toyota siktar också på att ta fram en bränslecellsdriven sedanmodell till 2015 då man hoppas att infrastrukturen för vätgasbilar har utvecklats. Tanken är att bilen ska säljas i både USA, Japan och Europa.

Men redan nu finns en av Toyotas nyheter att beskåda. På Los Angeles Auto Show presenterades el-suven RAV4 EV, modellen har elmotor och batterier från Tesla. 34 bilar till ska byggas för att sedan testköras nästa år och därefter är det tänkt att den eldrivna suven ska komma ut på marknaden 2012.

Andra generationens RAV4

Toyota lanserade RAV4 redan 1997, då var det en batteridriven bil som kunde köras cirka 16 mil på en laddning. Drygt 700 bilar av de 1400 som såldes då rullar fortfarande i USA. Idag kommer man ungefär lika långt på en laddning, men dagens elmotor och batterier upptar mycket mindre plats i bilen.

Tesla bygger motorn i Kalifornien, medan själva bilen tillverkas i Kanada. Men det är ännu inte klart var elbilen kommer att slutmonteras. Elmodellen väger cirka 100 kilo mer än den konventionella RAV4 V6, men den går från 0-100 kilometer i timmen nästan lika snabbt. Fjädringen och styrningen har justerats för att balansera den ökade vikten. De tekniska detaljerna kring modellen, priset och produktionsvolymen är heller inte klara.