Elbilen först till hundra

1899 slogs fartrekordet för bilar av ett eldrivet fordon

1899 passerade belgaren Camille Jenatzy hundrakilometersvallen för bilar. Bilen drevs av el och hette Aldrig Nöjd. Jenatzy kallades Den Röde Djävulen för sitt röda skägg.
1899 passerade belgaren Camille Jenatzy hundrakilometersvallen för bilar. Bilen drevs av el och hette Aldrig Nöjd. Jenatzy kallades Den Röde Djävulen för sitt röda skägg.
MOTOR

Elbilen var den första att nå den magiska hastighetsgränsen av 100 kilometer i timmen. Rekordet sattes 1899 av en belgare som kallades Den röde djävulen.

Världens snabbaste elbil – Buckeye Bullet gjorde 515 kilometer i timmen i saltöknen Bonneville Flats. Klicka på bilden för större version.
Världens snabbaste elbil – Buckeye Bullet gjorde 515 kilometer i timmen i saltöknen Bonneville Flats. Klicka på bilden för större version.

Långt in på 1800-talet trodde många att om man färdades fortare än en häst kunde galoppera så riskerade man att bli blind eller till och med dö.

Ånglokomotiven bevisade att det var fel. Folk överlevde och fascinerades av de allt högre hastigheterna.

Elbilarna snabbast

När de första bilarna dök upp i slutet av 1800-talet så började förstås pionjärerna att tävla om vilken bil som gick fortast. Elbilarna var snabbare än de som drevs av ånga eller bensin.

Det började 1898 med ett hastighetsrekord på 62,78 kilometer i timmen – satt av franske chauffören Gaston de Chasseloup-Laubat i en bil som hette Jeantaud Duc.

Bara en månad senare, i januari 1899, slog en belgare vid namn Camille Jenatzy det franska rekordet i en CGA Dogcart med knappt två kilometer. Och nu var rekordjakten igång. Ungefär var tionde dag slog man nya hastighetsrekord.

Legendariskt rekord

Och den fjärde mars 1899 satte Jenatzy ett oslagbart rekord som är en milstolpe i människans teknologiska utveckling. Han passerade då magiska hundra kilometer i timmen – 105,88 – med en bil. Bilen hette passande nog Aldrig Nöjd (La Jamais Contente).

Bilen var ett fururistiskt monster – formad som en gevärskula med fyra friliggande hjul. Motorn drev på bakhjulen.

Bara ett par år senare – 1902 – byggde den amerikanske konstruktören Charles Baker en elbil som skulle nå 160 kilometer i timmen. När han nådde cirka 130 sprang några besökare ut i banan och Baker tvingades tvärbromsa. Ett hjul gick sönder och Baker avbröt rekordförsöket.

Man trodde i många år att Bakers rekordsatsning var det sista med en elbil.

Nytt rekord i höstas

Men inte – i höstas satte eldrivna The Buckeye Bullet hastighetsrekord för elbilar med genomsnittfarten 495 kilometer i timmen på pizzaplatta saltöknen Bonneville Flats i Utah, USA. Toppfarten var faktiskt 515 kilometer i timmen.

Buckeye Bullet, som ser ut som ett vinglöst stridsflygplan, drivs av 1 600 litium-jonbatterier, ungefär samma typ av batterier som sitter i din bärbara dator. Bilen har byggts av ett gäng teknikstudenter vid Ohios universitet.

FAKTA

Amerikanska bilar gick på tryckluft

År 1900 drevs 40 procent av alla bilar i USA av ånga. Nästan lika många – 38 procent – gick på el. Resten av bilarna drevs av olika fossila vätskor, gas och till och med tryckluft.

År 1912 slog elbilarna tillverkningsrekord i USA. Då byggde tjugo olika fabriker över 33 000 bilar.

Christer Gerlach