Elbil värms med etanol

Göteborg Energi bland de första att testa Volvos elbil

Elversionen av Volvo C30 är nu klar att börja testas och om ett par år hoppas Volvo att den ska vara i produktion.
Elversionen av Volvo C30 är nu klar att börja testas och om ett par år hoppas Volvo att den ska vara i produktion.
MOTOR

Den eldrivna modellen av Volvos C30 är nu färdig, främst för testbruk. En innovativ detalj är att elbilen har en inbyggd kupévärmare som går på etanol, för att inte nagga på batterikapaciteten under kyliga vinterdagar.

Instrumentpanelen som inte är färdigutvecklad än, ska ge föraren information om hur mycket energi som exempelvis går åt till klimatanläggningen. KLICKA FÖR STÖRRE VERSION.
Instrumentpanelen som inte är färdigutvecklad än, ska ge föraren information om hur mycket energi som exempelvis går åt till klimatanläggningen. KLICKA FÖR STÖRRE VERSION.

Nästa år är det dags för Volvos elmodell av C30:an att börja produceras. För 18 månader sedan började utvecklingen av bilen och Volvo har utnyttjat mycket av kunskaperna från tidigare elbilsprojekt.

Bättre räckvidd

– Vi har gjort elmotorer förut, men vi har inte haft tillgång till en batteriteknik som har kunnat ge den räckvidd som varit nödvändig. Jag tycker att 16 mil är bra räckvidd. Praktiskt sett kan en bil som klarar det ge ungefär 13 mil, kör man snålt och försiktig går det att komma upp i drygt 19 mil, säger Lennart Stegland, vd för Volvo Personvagnars bolag för specialvagnar, till webbplatsen autobloggreen.

Batteripaketet kommer från Enerdel, det är gjort i två delar och sitter under baksätet. Volvo har valt att försöka integrera batteriet i bilens struktur, allt för att skydda det vid eventuella olyckor och minimera riskerna för glapp.

De första bilarna ska testas av bland annat Göteborg Energi redan i år, och tidigt nästa år ska fler testbilar ut i Europa, Kina och USA. Från 2013 hoppas Volvo att serietillverkningen av elbilen C30 ska vara i gång, enligt autobloggreen.

Etanoldriven kupévärmare

Bilen kommer också att ha en etanoldriven kupévärmare. Eftersom det drar kraft från batteriet om det skulle användas för att värma upp sig själv eller kupén under vintern, så har Volvo i stället installerat en etanoldriven värmare som är ungefär lika stor som motorn i en motorsåg, i bilen.

Kupévärmaren tankas med E85 på samma sätt som man skulle ha tankat en bensindriven version av C30. Tanken för kupévärmaren rymmer cirka 14 liter, vilket räcker till att använda kupévärmaren i cirka två veckor. Det går naturligtvis att värma upp bilen med hjälp av batteriet, men då får man räkna med att räckvidden innan batteriet måste laddas igen minskar.