Kör smart – bästa sättet att hjälpa miljön

Gäller alla bilar oavsett märke

MOTOR

Jag försöker hålla hastighetsbegränsningarna och blir därmed ofta omkörd, även av så kallade miljöbilar. Som då inte är några miljöbilar.

Vi kan ta den smarta hybridbilen Toyota Prius som exempel. Vid stadskörning har den en utmärkt kombination av el- och bensindrift som ger lägre bränsleförbrukning och därmed lägre utsläpp av koldioxid, jämfört med en vanlig bensinbil.

Vid motorvägskörning är en Prius däremot helt fel. Där har eldriften ingen funktion, utan fungerar bara som barlast, vilket ökar bränsleförbrukningen.

Den bil jag själv har kört snålast med mellan Göteborg och Malmö (där det under långa sträckor är 120 km/tim) var en liten MGF från 1990-talet, som drog cirka 0,5 liter bensin per mil. Detta berodde på min körstil (Eco-driving), en liten motor (1,8 liter), en lätt bil (1210 kg) med lågt luftmotstånd (suffletten var uppfälld), samt däck med lågt rullmotstånd och högt lufttryck (2,6 bar).

Det går alltså att både köra snabbt och snålt, men den som kör i 140 km/tim på motorvägen är alltid ett miljösvin, oavsett fordon, för luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Samtidigt vet ju alla långtradarchaffisar att det inte är hastigheten utan flytet i körningen som avgör hur dags du kommer fram.

Om du likt en långtradare bara kör i 80 knyck så blir till och med en Prius miljösnäll på motorvägen. I den farten har även öppna bilar med nerfälld sufflett ett ganska lågt luftmotstånd. Även en Morgan, som än i dag ser ut som om den byggdes på 1930-talet, är faktiskt miljösnäll i 80 km/tim.

Och om du räknar med all miljöpåverkan under en bils hela livslängd, från råvaror, produktionsmetoder, konsumentanvändning och återvinning av den skrotade bilen – så är en Morgan lika mycket miljöbil som en Prius.

Nackdelarna med en Prius är hög vikt, samt batteriets återvinning och hållbarhet. Det som talar för en Morgan är relativt små och bränsleeffektiva motorer (för att vara en sportbil), låg vikt och en hög andel lätt återvinningsbara material. Plast är exempelvis sällsynt i en Morgan, som mest byggs av trä och metall. Slutligen är Morgan antagligen det bilmärke där flest exemplar har levt vidare ända sedan produktionsstarten – som var 1909!

Men viktigaste av allt är alltså hur du kör. Oavsett vilken bil du rattar.