Ny elhoj tävlar mot bensindrivna cyklar

Chip Yates superbike är nästan lika snabb som en MotoGP-cykel

Så här ser den eldrivna motorcykeln ut.
Så här ser den eldrivna motorcykeln ut.
MOTOR

Både FIM och TTXGP förbjöd Chip Yates elhoj i sina mästerskap med motiveringen att den 266 kilo tunga motorcykeln vägde för mycket. Nu väljer amerikanen att tävla mot bensindrivna motorcyklar i en amerikansk racingserie.

Chip Yates ska tävla med sin elmotorcykel mot vanliga bensindrivna tävlingshojar.
Chip Yates ska tävla med sin elmotorcykel mot vanliga bensindrivna tävlingshojar.

Chip Yates och hans Swigz Pro Racing-team fick inte tävla med sin elmotorcykel i TTXGP-mästerskapet sedan reglerna ändrats så cyklarna bara fick väga 250 kilo. Inte heller i det internationella motorcykelförbundets serie Epower, som också har viktgränsen 250 kilo, fanns det utrymmer för Yates och hans 266 kilo tunga, eldrivna superbike-hoj.

Tävlar mot bensindrivna cyklar

Men amerikanen har inte gett upp, i stället kommer han att tävla mot bensindrivna motorcyklar nästa säsong.

Den 9 januari ställer sig Yates på startlinjen på Auto Club Speedway i Kalifornien där han ska delta i Wera Pirelli Sportsman-serien. Han kommer att möta cyklar som Ducati 1198 och KTM RC8 när han tävlar i Heavyweight Twins Superbike-klassen. Men redan den 15 december ska Yates visa upp sin motorcykel för press och publik under ett privat test på Infineon Raceway.

För att kunna matcha konkurrenterna kommer cykeln att uppdateras.

– Vår planerade förbättring, kommer att göra vår superbike mer kraftfull än en MotoGP-cykel, det kommer att lägga oss mycket nära de allra bästa japanska 1000-kubikarna, säger Chip Yates enligt autobloggreen.

Uppgraderingen på cykeln ska göra cykeln med sina 194 hästkrafter 20 procent bättre.