Två gymnasieelever testar att köra grönt

Kör Stockholm–Malmö
tur & retur på en tank

Volvo V50 drivE ska förhoppningsvis ta Andreas Ullberg och Niklas Hammerfeldt tur och retur Stockholm–Malmö på en tankning.
Volvo V50 drivE ska förhoppningsvis ta Andreas Ullberg och Niklas Hammerfeldt tur och retur Stockholm–Malmö på en tankning.
MOTOR

Två 18-åriga gymnasiekillar ska testa miljökörning i praktiken. I februari planerar de att köra en Volvo V50 DrivE, tur och retur Stockholm–Malmö på en tank.

Niklas Hammerfeldt och Andreas Ullberg ska försöka köra tur och retur Stockholm–Malmö på en tankning.
Niklas Hammerfeldt och Andreas Ullberg ska försöka köra tur och retur Stockholm–Malmö på en tankning.

Andreas Ullberg och Niklas Hammerfeldt är två 18-åriga gymnasieelever som har grön körning som skolprojekt.

Killarna ska testa att köra Stockholm-Malmö tur och retur på en tank. Bilen de tänker använda är en Volvo V50 drivE.

Varför ska ni göra det här?

– Vi har båda bara haft körkort i ungefär ett halvår och jag har inte sett någon 18-åring som kör ecodrive. Det vore roligt att visa att vi ungdomar också kan och att vi är intresserade av att värna om miljön, säger Andreas Ullberg.

Andreas går på Stockholms Transport- och Fordonstekniska gymnasium, STFG, och utbildar sig till bilmekaniker, medan Niklas Hammerfeldt pluggar samhällsprogrammet på Bernadottegymnasiet.

I början av februari kommer de att göra sin 131 mil långa resa.

Hur har ni planerat att lägga upp er körning?

– Vi åker ner via Kalmar. Sedan gäller det att köra så miljövänligt som möjligt, hoppa över växlar, motorbromsa, planera körningen och följa med trafiken.

Vad gör ni om ni får soppatorsk innan ni är tillbaka i Stockholm igen?

– Jag vet faktiskt inte. Det har vi inte planerat, men vi kommer att ha med oss en reservdunk med diesel i bilen om det skulle inträffa. Men jag tror att vi kan klara det, säger Andreas Ullberg.

Men det lär bli tajt. Volvo V50:an har en 52-liters tank och enligt Volvo ska bilen dra 0,39 liter per mil. Marginalen för att klara resan på snömoddiga februarivägar kan därför bli hårfin.