Bilen kör själv – i en automatisk karavan

Så kan du färdas grönare och säkrare på motorvägen

Förare som anslutit sig till karavanen ska kunna koppla av eller arbeta, när de närmar sig sin destination återtar de kontrollen över sin bil, lämnar karavanen och fortsätter på egen hand.
Förare som anslutit sig till karavanen ska kunna koppla av eller arbeta, när de närmar sig sin destination återtar de kontrollen över sin bil, lämnar karavanen och fortsätter på egen hand.
MOTOR

Tänk dig att du ansluter dig till en bilkaravan på motorvägen. När du har nått karavanen tar föraren i täten automatiskt över din bil så du kan jobba, läsa, sova eller titta på film tills det är dags för dig att lämna karavanen och fortsätta till din destination.

Snart kan denna futuristiska tanke bli verklighet.

Det är inte science fiction eller handlingen i någon framtidsfilm. De automatiserade vägkaravanerna är ett forskningsprojekt inom EU, som drivs av ett flertal nationella organisationer som vill hitta miljövänliga och säkra sätt för människor att färdas i trafiken.

Projektet går under namnet Sartre, Safe Road Trains for the Environment, och drivs av brittiska Ricardo UK, spanska Idiada och Robotiker-Tecnalia, Institut für Kraftfahrzeuge Aachen i Tyskland och Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Volvo Personvagnar och Volvo Technology.

Karavan bra för miljön

Project Sartre startade i september 2009 och slutförs i september 2012. Målet är att utveckla automatiska bilkaravaner som ska minska trafikolyckor och utsläpp, förbättra trafikflödet, restiderna och göra det bekvämare för bilsterna.

Tanken är att bilister som vill ansluta sig till karavanen knappar in sin destination och guidas till närmaste karavan via sitt navigationssystem i bilen. Den automatiserade karavanen leds av ett fordon, exempelvis en buss, med en specialutbildad, yrkesförare. Bilisten som vill åka med karavanen ansluter sig till slutet av den, där ledarbilen tar kontroll över de anslutna bilarna med hjälp av trådlös radiokommunikation.

Så länge bilisten befinner sig i karavanen kan han eller hon läsa, sova, äta eller arbeta eftersom föraren i ledarbilen kontrollerar de övriga bilarna. När bilisten närmar sig från sin destination kopplar han eller hon loss från karavanen, återar kontrollen över sin bil och fortsätter på egen hand.

Testkörning väntar

Systemet är inte färdigutvecklat än, under forskningsprojektets första år har man fokuserat på att hitta en plattform att bygga vidare på. Man har studerat exempel och beteenden i samband med motorvägskörning i simulator och nästa år planerar man att börja testköra två fordon för att utveckla kommunikationen mellan fordonen och de sensorer som krävs för automatiserad körning. Konceptet ska testas på en karavan med fem fordon som ska agera tillsammans och i förhållande till andra bilister.

– Projekt Sartre flyttar verkligen gränserna för den här typen av teknologi och har redan gett många användbara resultat. Vi ser fram emot nästa steg när vi ska börja testköra fordonen och för att vidareutveckla systemet, säger Tom Robinson, projektkoordinator för Ricardo UK i ett pressmeddelande.