Falcon Knight

- en hållbar idé

Falcon Knight har en motor utan ventiler. I stället har den två rör med hål i som rör sig längs cylindern. En hållbar ­konstruktion som gör att motorn går lika bra som för 80 år sedan.
Falcon Knight har en motor utan ventiler. I stället har den två rör med hål i som rör sig längs cylindern. En hållbar ­konstruktion som gör att motorn går lika bra som för 80 år sedan.
MOTOR

Charles Knight föddes på en amerikansk bondgård 1866. Runt sekelskiftet började han fundera över varför den där nya uppfinningen automobilen var så opålitlig.

Då de största problemen visade sig ligga i ventilmekanismen uppfann Charles helt enkelt en motor utan ventiler.

Egen patenterad motor

Konstruktionen kallas än i dag för Knights dubbelslidmotor och bygger på två rör med hål i. De rör sig upp och ned längs cylindern så att avgas- respektive insugningshålet öppnas vid rätt tillfälle.

På 1906 års Chicagoutställning visade Charles stolt upp en egen bil med egen, patenterad, motor. Förutom den egna produktionen av bilar och motorer såldes också tillverkningsrätten till fordonstillverkare över hela världen.

Många licenskunder

Trots en royalty på 100 dollar för varje tillverkad motor fick Knight bara fler och fler licens­kunder. Slutligen fanns patentet i minst åtta olika länder och hos ca 30 tillverkare.

Blev miljardär

Det var egentligen inte förrän under andra världskriget som fyrtaktsmotorernas ventilmekanismer började bli så pålitliga att Knights lågvarviga motorer för evigt förpassades till historien.

Detta räckte dock gott och väl för Charles, som vid sin död, 1940, var med på listan över USA:s­ miljardärer.

Hans bilar ägs däremot sällan av miljardärer, men är å andra sidan odödliga. Bilen du ser här är från 1927 och motorn går fortfarande lika fint som när den lämnade fabriken.

FAKTA. Falcon Knight

Läs också:

Bosse Bildoktor