Ski-Doo Elite skotrarnas Rolls Royce

Endast få exemplar av lyxmodellen i Sverige

1 av 4
  Foto: Claes Johansson
MOTOR

Den osannolika Ski-Doo Elite såldes bara i ett fåtal exemplar i Sverige.

Hugo Jacobsson i Kalix har ett exemplar som bara har gått drygt 200 mil.

Det är nu mer än 50 år sedan Joseph-Armand Bombardier från den lilla staden Valcourt i Kanada konstruerade den första moderna snöskotern.

Det var en liten, ganska lätt sak med två träskidor fram och en drivmatta i gummi. Motorn, som var en encylindrig fyrtaktare från Kohler, satt framför föraren och var tillräckligt stark för en toppfart på 40 km/h.

Startade en folkrörelse

Modellen hette Ski-Doo K-60 och började produceras hösten 1959. Priset var 900 kanadensiska dollar och maskinen var främst tänkt som ett nyttoföremål. Efter en trevande start första året med bara drygt 200 skotrar sålda, tog sig försäljningen rejält under 1960-talets första år. Och det var inte bara som nyttofordon snöskotern köptes, allt fler upptäckte vilken frihetsupplevelse en tur på en skoter kan vara.

J.A. Bombardier dog redan 1964 och fick aldrig uppleva den folkrörelse han satt i?gång. Men företaget levde vidare och fortsatte utveckla skotern. Man var först i branschen med glasfiberhuvar och insåg tidigt vikten av ett tufft utseende.

1973, samma år som Ski-Doo byggde sin miljonte snöskoter, tog företaget ett steg vidare och lanserade the snow car, snöbilen. Ski-Doo Elite var tvåsitsig och kan kanske bäst liknas vid en golfbil för vinterbruk. Vätskekyld tvåcylindrig Rotaxmotor på 436,5 kubik med med separat kylare, kylfläkt, växelströmsgenerator och lyxprylar som cigarettändare, radio, handvärmare och fuskträdekor på sidorna – ett måste för byns hotshot!

Dubbelt så dyr

I Sverige såldes bara ett tiotal exemplar. Elite var nästan dubbelt så dyr som en vanlig skoter, dessutom passade den bättre på det mer highway-liknande nordamerikanska ledsystemet än på de mer utmanande svenska skoterlederna.

– Här var den en nischprodukt, säger Bosse Strandberg som under 35 år arbetade på den svenska generalagenten i Umeå. Vi tog hem några exemplar mest för att visa vad Ski-Doo kunde.

Hugo Jacobsson från Kalix har varit skoterhandlare i mer än 40 år. Han har under åren byggt upp en liten samling veteranskotrar, den äldsta är en Ockelbo från 1964. När en Ski-Doo Elite 1980 dök upp på annons i Älvdalen 1984 ringde Hugo direkt.

– Jag sålde aldrig någon Elite när de var nya men jag ville ha en, säger Hugo Jacobsson.

Bekväma fåtöljer

Det är inte ofta Eliten luftas men i?dag tar vi en sväng på Kalixälven utanför Filipsborgs Herrgård. Den jämna isen är ett perfekt underlag och vi sitter bekvämt i våra fåtöljer.

Fnisset är ständigt närvarande och just därför också habegäret.

Vilken pryl!

FAKTA

Ski-Doo Elite 1980

Nypris: Ca 30 000 kr.

Motor: Tvåcylindrig

Rotaxmotor. Mikuni VM 34 förgasare. Vattenkylning. Volym 436,3 cm3.

Kraftöverföring: Variator. Dubbla drivmattor, 38 cm breda.

Chassi: Stål

Kaross: Glasfiber.

Mått: Längd 271 cm, bredd 113 cm, höjd 134 cm. Vikt 371,3 kg. Tank 30,6 liter.

Elsystem: 12 volt.

Bromsar: Skivbroms på drivande axel.

Källor: Tidningen Skoter nummer 478, Bosse Strandberg och Hugo Jacobsson.

Carl Legelius/Klassiker