Saab 900 Cabriolet – äkta osvensk klassiker

Finsktillverkade taklösa turbon blev en succé i USA

1 av 4
MOTOR

På 1980-talet kastade Saab av sig den gråmelerade koftan för gott. Turbo var ordet för dagen och när 900 Cabriolet visades fann begreppet osvensk sin kanske allra sannaste innebörd.

Med risk för att hemmablindheten gjort sitt – men här är en tvätt-äkta klassiker på uppåtgående. Bara att bocka av: stil, prestanda, sällsynthet, användbarhet och inte minst viktigt i sammanhanget, den är väldigt tidstypisk och berättar massor om det konstiga bilmärket Saab.

Vadå konstiga?

Saab är väl Saab!

Inse att 900:an är en utstuderad uddabil som just med turbo och sufflett tog steget ut i den stora, fina världen. Flärd på ett lite rörande hemslöjdsvis, med efterkonstruktioner som fungerade riktigt bra. Stilen blev snyggudda och väldigt typisk Saab …

Ska jag köpa en nu?

Ja nu, eller ännu hellre förra året. Modellen håller på att lämna vakuumet mellan begbil och samlarbil. Snart har tillräckligt många fattat det fräna med ur-cabrioleten för att priserna ska stiga. Modellen andas framgång, med bibehållet intellektuellt kapital och en känsla för att vara udda och tidlös på samma gång. Sen är den väldigt rolig att köra.

Vad kostar den?

Det varierar kraftigt. Om vi talar en nyare, väldigt fin originalbil med turbo, manuell låda och fyrsiffrigt antal sommarmil, räkna med omkring 100 000. Men du kan hitta fina bruksskickare för runt 50–60 papp. Billigare exemplar kräver mer insatser som inte nödvändigtvis ger en billigare bil i slutändan.

Hur ovanlig är modellen? Vilken årgång ska jag köpa?

Saab tillverkade 48?880 cabrioleter fram till 1993. Så det finns exemplar att välja på och du har alla möjligheter att vara kräsen vad gäller bilens skick. Eftersom det är en bruksvänlig modell som inbjuder till åretruntbruk uppvisar många höga miltal. Men det finns också fina sommarbilar kvar. Satsa på en originalbil. Vill du ha ABS och airbag (mindre snygg ratt dock) är det 1992–1993 du ska ha. En tuffare variant var 16S Cabriolet med Aero-look, men syna plastsköldarna noga. Samlar fukt och smuts vilket blir till rost. Plasten åldras inte helt skönt heller. Eller satsa på en specialare i stickig gul färg, Monte Carlo tillverkad i 300 ex.

Vilken motor är det som gäller?

Visst finns den utan turbo men ärligt talat är det verkligen en 900i du vill ha? Turbo är synonymt med Saab och aggregatet i fråga ger den där unika Trollhättekänslan. Från 1988 är turbon vattenkyld bra, i övrigt är en välservad original Saab turbo en skottsäker motor, ett epitet som inte gäller för växellådan.

FAKTA

Mekanik

Samma som vanliga 900 med alla brister och förtjänster. Hårda år med dålig skötsel kan ge rasade turboaggregat, läckande topplock, spräckta grenrör och trasig laddluftkylare. Men generellt sett är motorn riktigt stabil med kamkedja och efter 1988 är turbon vattenkyld vilket minskade haverierna väsentligt. Växellådan är inget under av precision eller hållbarhet och dess grundton är ett konstant vinande efter några tusen mil. Ge akt på om växlarna är svåra att få i eller om de hoppar ur vid pådrag. Byte av låda är dyrt och svårt. Automaten gör ingen lycklig, men funkar okej med sina tre steg. Handbromsen före 1988 är ett as, kräver baby-omvårdnad i form av stimulans och smörjning. Styrväxeln kan i extrema fall vara saltslaskuttröttad. Drivknutar, spindelleder och hjullager bör kollas, men är inte uttalat dåliga på modellen.

Kaross & sufflett

Dörrarna, kolla dem. De ska ha en botten! Rosten i övrigt är av den uppriktiga sorten, den syns om den finns. Nedre länkarmsinfästningar är en klassiker och stötdämparinfästningarna bak. Hjulhuskanter – ta bort listerna och syna! Köp inte ny sufflett hos Saab, den kostar nästan 20 000, arbetet oräknat. Ett byte är inte våldsamt blodigt, runt 10 000 kronor hos exempelvis Alfa Bilklädsel. Ett ålderstecken är att bakrutan släpper i sufflettens nederkant, vilket kostar 4 500 att laga. Suffletten är trelagers där mittenlagret är av gummityg – som åldras. Det kan vid låga miltal och inomhusförvaring hålla tätt upp till 20 år, men desto vanligare är en livslängd på 8–10 år. Ett typfel är små skavningsskador på sufflettens kanter, vilket kan avhjälpas med en liten distans som byggs in i ställningen vid fällt läge. Klubben (The International SAAB Convertible Association?) kan tipsa om hur mojängen ska se ut. Kolla att sufflettmekanismen fungerar mjukt och utan oljud. Konstruktionen har visat sig vara robust.

Inredning

Nej, det är inte Audi/BMW/Mercedes-stuket här vad gäller solid känsla. Det är bara att lära sig att leva med. Och förvänta dig inte kassaskåps­täta anslutningar av rutorna mot varandra och mot suffletten. Men alla elfunktioner ska fungera. Elhissarna har en förmåga att bli väldigt långsamma med åren vilket avhjälps med isärtagning och smörjning. Gamla larm kan ställa till med trassel. Viktigast av allt är att syna lädret. Det är dyrt att renovera, med lite tur hittar du begagnat från skrotade bilar. Baksätet är unikt för Cabrioleten och därmed svårare att hitta.