Sportig dans i tvåtakt

Saab 93 - bilen som blir din bästis

1 av 4
MOTOR

En Saab tvåtakt köper du om du vill ha något mer än en bil.

Du vill ha en bästis.

Som man gillar även om dess humör inte alltid är på topp.

Det är svårt att tänka sig en mer själfull bil, med cool design och massor av spritt i benen.

Trots blygsam effekt i reella tal upplevs en Saab 93 eller 96 som en pigg krabat som i kombination med ett formidabelt chassi ger en speciell körglädje. Vid pådrag går den silkeslent, sjungande, som en turbin. På tomgång är den mer snackig, lätt osammanhängande. Varje motor är en individ med ett högst eget känsloliv.

Vilka gillar tvåtakts-Saabar?

Entusiasmen går på djupet, ingen tvekan om det. De allra flesta kan relatera till starka barndomsupplevelser i ”farsans Saab.” Intresset för rally är högst levande. Men att som nybörjare kliva in i Saabvärlden är upplyftande. Energin smittar av sig och ju större kunskaper och kontaktnät, desto lättare att hålla igång kärran.

Varför en tvåtakts-Saab?

Körkänslan. Dra ut på en svängig grusväg och du förstår på ett djupare plan vad det handlar om. Chassit är sportvagnens: Lätt, vridstyvt med suverän vägkontakt i styrningen. När du fått kläm på hur man utnyttjar den begränsade effekten samt frihjulet (och att växla utan att koppla) är det som att ta ett kliv upp i konsten att köra bil. Den inledande, primitiva upplevelsen är ersatt av en känsla av basics och raffinemang i ädel förening.

Vilken ska jag ha?

Saab tvåtakt är en typisk ladubil. I något skede slocknar entusiasmen hos ägaren men bilens bedjande blick gör den svår att skrota. Så det är framför allt objekt som hittar ut i annonserna, med allt vad det innebär av sökande efter reservdelar och renovering. Det är enkelt att mecka Saab, men plåt och inredning är svårt att hitta i dag, liksom åtskilliga nyckeldelar. Fina, körklara bilar i originalutförande är alltid att föredra.

93 är för dig som vill ha den hala strömlinjelooken. Tillverkningstalen är låga och därför är de svårare att hitta. 96 upplevs som mer användbar och ”modern” från och med 1964 tack vare fyrväxlad låda.

Är de dyra?

Nej. En fin 93 i originalskick kostar 50?000–60?000 kronor, kanske mer för rätt exemplar. En presentabel kortnos 96 ska du kunna få för 40 000 kronor, långnosarna värderas lägre, runt 25 000 kronor. Det är lätt att slå ihop en visuellt tuff och körglad busbil med extraljus, lite blandade Saabdelar och en del rost i hörnen. Fränt, men inte värt så mycket. Rätt inredning, motor och utförande är det som ger värdet. Är det rallygrejer inblandade ska det vara äkta, tidstypiska. Och skicket, alltid skicket.

Olja i bensin verkar knepigt

Bara om du sov dig igenom procenträkningen.

1,5–3 procent är det som gäller. Och blyersättningmedel kan du glömma på en bil utan ventilsystem. Liksom oljebyten. Men det du aldrig får pruta bort är att belöna dig och din bil med de där slingrande grusvägarna!

FAKTA

Checklista före köp!

Mekanik

Motorerna är känsliga för längre stillestånd. Ett malande ljud indikerar korrosionsskador i ramlagren. En komplett vevaxelrenovering runt 4?000 kronor. Är motorn skrammelfri är den sannolikt frisk, ett simpelt men gångbart råd. Tickar det vid nedvarvning kan det vara uppslagna kolvringsspår vid avgasporten. Nya kolvar: en tusenlapp styck. De treväxlade lådorna är skottsäkra. När du pro kör en fyrväxlad ska den vara tyst på fyran. Malande ljud kan betyda förestående ras. Generator, vattenpump och startmotorer är lätt och billigt att hitta/renovera. Är motorn svag kan den bakre ljuddämparen vara täppt. Slit loss den (du behöver varken palla upp bilen eller ta av hjulen!) och provkör. Frihjulet ska ha ett mjukt ingrepp. Har det beckat ihop finns det bonnknep att ta till, där växellådan fylls med diesel varpå bilen rullas fram och tillbaka.

Kaross

Urstark och lätt, rostbenägen på specifika punkter, som främre golvsektionerna mot torpedväggen och under tvärgående balk. Ändarna på längsgående balkar, under bränsletank och framför allt – bakre och främre fjäderfästen. Frontbalken på långnos bör du syna en extra gång. Bakskärmarnas övre hörn rostar gärna, liksom plåtfickan i vindrutestolparnas nedre ändar. Syna också dörrarnas bottenplåtar. En framskärm till en kortnos kostar en tusenlapp, men det skiljer i detalj mellan årsmodellerna.

Chassi

En Saab 93/96 kommer till sin fulla rätt med friska bussningar, men slitaget är inte stort tack vare låg vikt och rejäl dimensionering. Stötdämpare är standardvaror. Från årsmodell 1962 och nyare kan du köpa bakre bromscylindrar över disk. Dito delar till främre bromsar är mer av en djungel – köp en reservdelskatalog och plugga på! Åren 1956-64 är drivaxlarnas segment i gummi. Nytillverkas i dag. Hjullager är enkelt, från 1956 och framåt är det samma utförande.

Inredning

Svårt! Speciellt 93 hade vackra, tidstypiska textilier som ger bilen rätt karaktär. Trasiga, och/eller blandade stolar och dynor drar ner värde och intryck högst avsevärt. Gör en bedömning av vad som är möjligt att laga. Med stor portion tur kan du hitta begagnade baksäten som kan donera tyg till framstolarna, vilka oftast är spruckna och fula. Rätt och hel inredning kan mycket väl motivera köp av en lite för rostig bil!

SAAB 93 1956

Nypris: 6 700 inkl värme. Värde i dag: 50 000–60 000 kr. Motor: Rak trecylindrig tvåtaktare. 748 cm3 Max effekt 33 hk vid 4 200 varv. Längd/ bredd/höjd: 401/157/147 cm. Tjänstevikt: 890 kg. Toppfart: Ca 120 km/tim. Acceleration: 0–80 km/tim 20 s. Förbrukning: 0,7–0,9 l/mil. Källor: Originalbroschyrer, Stora Bilboken 1958.

Text: Claes Johansson/Klassiker
Foto: Per Hammarsjö/Klassiker