Bruksbil med stil

Chevrolet Camaro populär i biljakter på vita duken

1 av 7
MOTOR

Vad har klassiska filmer som ”Heat”, ”Copycat” och ”Gone in 60 seconds” gemensamt?

Jo, en Chevrolet Camaro.

Maffig slitstark V8, sportiga linjer och robusta vardagsegenskaper – det är klart du måste ha en Chevrolet Camaro!

På 1970-talet kom Chevrolet Camaro äntligen ifatt Ford Mustang, som chocklanserats 1964 och låg i topp i kategorin tuffingar för folket. Den första Camaron kom som 1967 års modell. Generation två följde redan 1970, när hästkraftskriget pågick som värst. Storblocksmotorn hängde med in i den nya generationen och designen tog jättekliv, med en grill väldig nog att sluka de Mustanger som skuttade förbi. Men utseende såväl som uppträdande mjuknade snart, precis som hos ärkerivalen från Ford.

Är det inte första Camaron jag ska ha?

Om du är beredd att betala priset, visst. Men tvåan ger mycket den också, för betydligt mindre pengar. Och medan ettan var en framstressad bil baserad på folkbilen Nova var tvåan helt nykonstruerad och betydligt bättre.

Så vad kostar en Camaro-tvåa?

De fyra första årgångarna fram till 1973 är svårfunna och ofta högt prissatta – 125 000 till 300 000 kr. I mittsegmentet 1974–77 rör sig priserna mellan 50 000 och 80 000 kr. För de ovanligare 1978–81 rör det sig om 75 000–100 000. Det går att hitta billigare bilar men då krävs också en hel del arbete.

Och vad får jag?

En amerikansk bil med allt vad det innebär. Ett robust fordon med tyngande överhäng och biffig bakaxel. Camaro vände sig främst till en ungdomlig publik. I dag menar de flesta av oss att de äger ett ungdomligt sinne. Så, med barnen utflugna räcker utrymmena i Camaro gott till. Resandet sker tryggt och bekvämt med köregenskaper på en betydligt högre nivå än sextiotalarens. Till cruising funkar Camaro finfint, till och med ett besök på sportvagnsträffen bör kunna accepteras.

Vilka versioner finns?

Andra generationens Camaro finns endast med kupékaross, därför bär samtliga versioner tilläggsnamnet Coupé. Standardversionen heter Sport Coupé, följd av RS som i Rally Sport och SS som i Super Sport. 1973 lanserades Type LT med betydelsen Luxury Touring. 1979 blev det dags för Berlinetta Coupé att äntra scenen, den hängde kvar till nästa generationsskifte 1982.

Hur väljer jag modell?

Det beror på vad du är ute efter. Med en produktionstid på tolv år blir utbudet stort. SS 396 är värstingen i familjen, med bigblockmotor både törstig och brutal. Z/28, den andra stentuffa modellen, fick 1970 en motor på 350 kubiktum, en motorstorlek som majoriteten av alla Chevrolet därefter utrustats med. Tidiga Z/28 har uppnått kultstatus så se upp, bilen du så gärna vill ha kan vara en förfalskning. Hittar du en Z/28 med matching numbers, en originalbil, får du räkna med en rejäl prislapp. Det är Type LT som vänder sig till den breda publiken. Körvänligare, nästan billig och med riktigt hyfsad körekonomi.

1975–76 skedde en betydande import av LT genom GM Sverige.

Hur ser jag skillnad på dem?

Förändringar skedde kontinuerligt. Den storsväljande grillen och de tunna kromade kofångarna hängde med fram till 1973. Från och med 1974 infördes större stötfångare och 1975 kom en större siktvänligare bakruta. 1978 var det dags för gummiaktiga kofångare.

Berätta mer om egenskaperna!

Sportigast är självklart tidiga SS Coupé och Z/28 – bilar med svällande muskler och en tätvuxen hårmatta på bröstet. Effekten är inte alls lika snärtig till karaktären från 1973 och framåt. Den lågvarviga 350-motorn är emellertid råstark och snudd på outslitlig. Den smått obligatoriska treväxlade automatlådan Turbo Hydramatic 350 är lika slitstark den. Chassimässigt skiljer nästan inget på tidiga och sena modeller. De amerikanska biltillverkarna har alltid varit fenomenala på att behålla äldre teknik och komponenter till nästkommande generation. Utveckling handlar mer om vad ögat möter.

Att åka i då?

Som sagt, gammal teknik under skalet. Men Camaro har ett stabilt uppträdande genom väl tilltagen spårvidd och hög matchvikt. Vikten är inget som märks på styrningen som tvärtom bjuder upp till pekfingervals. Tjocka golvmattor stänger ute mycket av vägljuden fast du får räkna med lite gnek här och var. Men en Camaro blir aldrig divig, den funkar gott som rejäl bruksbil om du vill. Bruksbil med stil.

FAKTA

CHEVROLET CAMARO TYPE LT 1975

Nypris: 44 700 kr . Värde idag: 50 000–80 000 kr. Motor: V8, två ventiler per cylinder, en förgasare. 5 737 cm³. Effekt 147 hk vid 3 800 varv/min. Vridmoment 338 Nm vid 2 200 varv/min. Längd/bredd/höjd: 500/189/130 cm. Tjänstevikt: 1 790 kg. Toppfart: 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim: 11 s. Förbrukning: Ca 1,5 l/mil (bl).

Checklista före köp!

Kaross

Kolla rosten, resten ordnar sig, säger ägarna. Särskilt

1974–77 bör granskas noga. Titta uppe på instrumentbrädan vid framrutan. Kondens kan ha närt rosten en längre tid ute vid A-stolparnas infästning. Extremt svåråtkomligt så åtgärdspaketet för en reparation där kan bli monstruöst. ”Baljan” för torkarna i viloläge kan läcka in vatten i kupén vilket får golvet att till slut murkna. Samma sak med droppande värmeelement. Lukta på mattorna! Framskärmarna har stora rostfickor bakom hjulen. Dubbla plåtar under baksätet – rostfälla. Koffertluckan som jäser nertill vid bakstammen likaså. Rambenen där bladfjädrarna är infästa bör inspekteras. Rostlagning av bakskärmarna innebär att de måste kapas bort, men det finns färdiga plåtar i olika  storlekar. Allt utom taket nytillverkas. Säckande dörrar är standard. Även om nya bussningar till dem bara kostar några tior krävs en helg i garaget.

Mekanik

Chevrolets 350 är hållbar som få. Skulle den ändå gå sönder finns billiga delar, eller mängder av begagnade motorer. Samma med automatlådan TH350. Många byter ändå till den modernare och mer bränslesparande TH700. Den raka sexan är knappast sämre den, men ovanligare. Räkna med att motorer lyfts i och ur åtskilliga gånger och växellådor bytts fram och tillbaka.

Bromsar

Enklaste teknik. Trummor bak och ventilerade skivor fram. Funktionen är så god som du kan förvänta dig, alltså fjärran från sextiotalsbilarnas mattande och sneddragande bromsar.

Chassi

Den självbärande karossen har en löstagbar främre hjälpram till framvagnen. Även om dess infästning och karossbussningar ser okej ut kan de vara sönderrostade. Mycket klurigt att upptäcka, en del ägare byter mot dito av aluminium. Bakaxel upphängd i bladfjädrar får bakhjulen att studsa på gropig väg. Ena sidans stötdämpare bakom axeln, andra sidans framför ska förhindra detta kända faktum. Kolla efter glapp

eller oljud i bakaxel och kardanstång. Speciella bakhjulslager finns som räddar situationen vid hårt slitna drivaxlar för en rimlig peng.

Inredning

Utföranden i mängd. Passformen på plastdelar är väl så där och limmet i innertaket har långt i från samma livslängd som den robusta motorn. Men även det som kanat snett brukar

sitta kvar. Det mesta finns nytillverkat för 1970–73. Ju nyare årsmodell desto svårare blir det. Trender med påmålad vit inredning och plysch avlöstes av nya personliga tolkningar, generation efter generation. Sök originalskick, ju fräschare desto bättre. Priset att återställa kan bli förskräckande.

Fler fräcka bilar på Klassiker

Camaros fantastiska historia

Camaro på svenska - Volvo 1800 

Camaro på japanska - Mazda RX7 

Text: Stefan Wulff
Foto: Per Hammarsjö