Bilarna med minst skador

Yaris har lägst antal haverier – Audi S4 mest

MOTOR

Audi S 4, Ford Windstar och Landrover Discovery råkar oftare än andra bilar ut för stora och dyra maskinskador.

Toyota Yaris och Volvo S 60 har minst antal haverier.

Det visar en ny rapport om bra och dåliga bilar som presenteras i dag.

kostsamt Bilar med hög risk för skador blir dyra för ägarna. Dessutom blir försäkringen dyr.
Foto: Peter Knopp
kostsamt Bilar med hög risk för skador blir dyra för ägarna. Dessutom blir försäkringen dyr.

En bil med hög risk för omfattande skador kan bli en mycket dyr affär för ägaren. Och försäkringsbolaget.

Bilar som är dyra att reparera för försäkringsbolagen är också dyra för ägarna. I form av högre premier och högre självrisker.

Ovanpå detta tillkommer allt extra besvär som ett plötsligt maskinhaveri ställer till med.

Kan kosta 50 000

Riktigt dyrt blir det den dag maskinförsäkringen eller vagnskadeförsäkringen upphör – och bilägaren tvingas betala hela kalaset själv.

Ett motorhaveri kan kosta 30 000–50 000 kronor.

Vanligen gäller maskinskadeförsäkringen i 10 000 mil, eller åtta år. Vagnskadan som de flesta nya bilar har brukar upphöra efter tre år.

Bakom den unika undersökningen, som läggs fram på Stockholms bilsalong, står Länsförsäkringar. Bolaget är marknadsledare inom fordonsförsäkringar med nästan 1,8 miljoner försäkrade fordon.

En nyhet för i år är att Länsförsäkringar för första gången listat 40 bilmodeller, 20 bra och 20 dåliga, beroende på hur hög risken är för omfattande haverier. Rapporten omfattar skadeåret 2002, de äldsta bilarna är av årsmodell 1994, många är helt nya modeller.

Särskilt viktig är listan för den som tänker köpa en begagnad bil.

Bättre för Citroën

Sedan förra rapporten 1998 har tre märken förbättrat sina resultat: Mitsubishi, Hyundai och Citroën. Speciellt Citroën har genomgått en markant förbättring.

De som försämrat sina resultat är Skoda, Seat, Opel, Suzuki, Subaru, Renault och Chrysler.

De asiatiska biltillverkarna klarar sig väldigt bra. Lexus har inga anmälda skador över huvud taget och Toyota behåller sin mycket starka position, liksom Honda.

Vanligaste typfelen

De bästa bilarna

- liten risk för stora skador

…och de sämsta bilarna

- stor risk för skador

Sven-Anders Eriksson