Din gamla bil är livsfarlig!

Krocktest avslöjar: Vanligaste bilarna är farligast

1 av 5
Toyota Corolla årsmodell 1994 - okrockad.
MOTOR

Ett nytt krocktest avslöjar att många av de allra vanligaste bilarna i Sverige är mycket farliga att krocka i.

Bilarna kollapsar redan vid låga hastigheter.

Föraren riskerar att klämmas fast med livshotande skador.

En frontalkrock mellan en ny bil och en tio år gammal bil av samma modell får ett orättvist resultat: Redan i hastigheter lite över stadstrafik sitter föraren i den gamla bilen fastklämd, död eller med livshotande skador. Ur den andra kliver föraren ut helt oskadd.

Den finska biltidningen Tekniikan Maailma har undersökt hur en vanlig bil från mitten av 1990-talet står sig jämfört med moderna bilar när det gäller krocksäkerheten.

Resultatet är förfärande, samtidigt som det visar hur fort utvecklingen går mot säkrare bilar.

Slappa lagkrav

I dag har vi krocktester som Euro Ncap som tvingar biltillverkarna att förbättra säkerheten. Köparna har blivit medvetna, ingen väljer frivilligt en bil med mindre än fyra eller fem stjärnor i krockprovet.

I slutet av 1980-talet när 90-talsbilarna utvecklades var det annorlunda. Det fanns visserligen lagkrav men de var så slappa att även bilar med livsfarliga krockegenskaper godkändes.

På den tiden var det egentligen bara Volvo och Saab som tänkte krocksäkerhet och som byggde bilar med bra karosstrukturer.

När den tyska biltidningen Auto Motor und Sport krocktestade ett antal bilar 1992 blev det en total chock, både för bilisterna och för industrin som inte kunde dölja sina farliga bilar längre.

Det tog ett par år för bilindustrin att ändra inställning till krocksäkerheten och i mitten av 1990-talet kom de första bilarna i den nya krocksäkrare generationen.

Sen gick det ännu fortare när den europeiska organisationen Euro Ncap började testa och publicera sina resultat.

Karossen föll ihop

Men många bilar som rullar i Sverige i dag har äldre rötter än så.

1988 såldes det fler bilar än någonsin tidigare i Sverige, 400 000, och många av dem finns fortfarande kvar på vägarna.

Och i princip alla bilar som såldes fram till mitten av 1990-talet var av den gamla typen utan krockkudde och med karosser som föll ihop vid en krock.

Den Toyota Corolla-modell som finnarna krocktestat såldes ända fram till 1997 och de flesta bilarna är fortfarande i trafik.

Det finska krocktestet har gjorts enligt Euro Ncaps modell på krockbanan Ideada utanför Barcelona. Det är en testanläggning som ägs gemensamt av bilindustrin.

Precis som hos Euro Ncap var hastigheten 64 km/tim och bilen körde in med 40 procent av fronten i en barriär som är uppbyggd och deformerbar som en bilfront.

I bilen satt två krockdockor i framsätet.

Vid krocken klämdes föraren fast i bilen med livshotande skador.

Det syns hur taket veckar sig bakom vindrutan, förardörren måste brytas upp. Förarens fötter är krossade och fastklämda av pedalerna som trängt in närmare 30 cm i bilen.

Allvarliga skador

Föraren har dessutom slagit huvudet och bröstet i ratten som saknade krockkudde. Ratten bröts sönder i smällen, huvudet och bröstet fick allvarliga skador.

Just den här krockdocke-föraren, en normalbyggd medelåders man med god fysik, skulle ha överlevt men med allvarliga skador som kanske invalidiserade honom för livet. En annan förare hade kanske inte överlevt alls, och om bilen kört aningen fortare hade förmodligen hela bilen fallit samman.

Corolla medelsäker

Den nya Toyota Corolla som började säljas 1997 är en helt annan bil. Den krocktestades av Euro Ncap med mycket bra resultat 1998. Den allra nyaste Corolla från 2002 är ännu bättre.

Att Tekniikan Maailma valde just Corolla beror på att det är en vanlig bil och att den var medelsäker på sin tid, det har Folksam visat i sin statistik över verkliga olyckor. Medelsäker på 1990-talet, men usel i dag.

De båda nyare Corolla-modellerna har fått 10,4 respektive 12,2 poäng av 16 möjliga i Euro Ncaps frontalkrock. Den gamla Corollan fick 1,3 poäng! Det skulle förmodligen ha gjort den enstjärnig i slutresultat som ju hos Euro Ncap även räknar in sidokrockar, barnsäkerhet och bältespåminnare.

Ingen skulle komma på tanken att köpa, eller sälja, en så farlig ny bil i dag.

Att tillverka en sådan bil skulle inte bara vara mord, det skulle vara självmord för den tillverkaren.

Men flera miljoner liknande dödsfällor rullar fortfarande i Sverige, fräscha, bättre begagnade, ja nästan nya bilar, kan man tycka

Robert Collin