100 färre döda om gamla bilar byttes ut

MOTOR
Anders Lie på Euro Ncap.
Anders Lie på Euro Ncap.

Anders Lie,

Euro Ncap:

-Resultatet i ert krockprov är typiskt för 1990-talsbilarna, säger Anders Lie som är Vägverkets representant i Euro Ncap. Risken att skadas allvarligt i en ny bil har halverats på tio år.

Men ända mot slutet av 1990-talet var många bilmodeller gamla konstruktioner som piffats upp med några krockkuddar.

- De var farliga att krocka i trots krockkudden.

Omkring 400 personer dör i den svenska trafiken varje år och 2 500 skadas allvarligt. Om alla körde tio år gamla bilar skulle dödssiffran stiga till närmare 700 och antalet allvarligt skadade skulle öka till 4 000. Om alla bytte till moderna bilar skulle siffrorna minska till 300 respektive 1 500.

- Många som ska köpa bil och har hundratusen kronor att röra sig med väljer en gammal Volvo för att den är säker. Jag skulle välja en modern småbil, säger Anders Lie. Utvecklingen går så fort.