Plånboks-Kawasakin

Nya, roliga ER-6n ska locka unga förare

Kawasaki ER-6n
Kawasaki ER-6n
MOTOR

Det börjar bli riktigt billigt att köra mc.

Här är Kawasakis svar på budgethojarna från Kina. ER-6n – för under 60 000.

I Europa säljer budgethojar för åkning till och från jobbet bäst.

Att göra en motorcykel för unga trendmedvetna människor ligger också i tillverkarnas intresse då medelåldern för motorcyklister blir allt högre.

Designen hos nya Kawasaki ER-6n gillar vi skarpt. Mjuka, runda former, som blir en motvikt mot de senaste årens allt spetsigare formspråk. Vingarna med inbyggda blinkers döljer effektivt kylaren, men framhäver den nyutvecklade motorn.

Klarar redan avgaskraven

Ljuddämparen ligger snyggt placerad under motorn och gör att ER-6n uppfattas precis så smal och smidig som den faktiskt är. Ljuddämparen har en trevägskatalysator och klarar redan de stränga Euro III-kraven för avgasutsläpp som införs 2007. Bra!

Registret är brett och effektkurvan linjär utan att för den skull bli tråkig. 72 hästkrafter finns till hands och över 5 000–6 000 varv känns de riktigt pigga. Bromsarna är med beröm godkända för modelltypen och en ABS-version finns som tillval.

Chassit är inspirerande på kurviga vägar och den låga vikten gör att ER-6 upplevs som mycket lätthanterlig. På det hela taget är det här en motorcykel som är suveränt rolig att köra.

Den skrämmer ändå inte dig som precis tagit körkort och är inte heller för trött och oinspirerande för den erfarne. Priset, under 60 000 kronor, lär göra sitt till för försäljningen.

Året hoj -06?

Fakta/ Kawasaki ER-6n

Magnus Johansson