Sporthojen krymper

I år satsar tillverkarna på supersportiga 600-kubikare

MOTOR

I år satsar tillverkarna på supersportiga 600-kubikare – allra värst är nya Yamaha R6!

Trenden har vänt för sporthojar.

Det är de små lätthanterliga 600-kubikarna som får mest uppmärksamhet.

Vi har provkört årets hetaste: Yamaha YZF R6.

Redan stillastående utstrålar R6 en otrolig energi. De extrema linjerna och påkostade komponenterna formligen skriker racing.

Designen är makalös trots att den fått rätta sig efter de spelregler som tekniken dikterat.

Luften dallrar över den kokheta asfalten när jag snor åt mig en av de snyggt uppradade hojarna. Körställningen är överraskande kompakt. Avståndet mellan sadel och styre är bland det kortaste jag upplevt.

Motorn är hårdtrimmad, lätet är rappt, racemässigt och får mitt blod att pumpa snabbare i ådrorna… Minsta rörelse från gashanden resulterar i en reptilsnabb ökning av varvtalet!

Tål att provoceras

Hojen svarar på minsta vink och fallerar inte på enda punkt. Allting fungerar fullständigt klanderfritt och förutsägbart. Chassit är kvickstyrt men stabilt och förlåtande vilket gör att jag kan provocera hojen å det grövsta utan att ta mig vatten över huvudet.

Jag brukar ofta spy galla över insprutningssystem som ger ryck och

hämmar körningen vid avdrag och påslag. Yamaha har lyckats lösa det med ett avancerat system där kommunikationen mellan gashandtaget och injektorhuset sker helt på elektronisk väg, trots detta är känslan på topp. Bromsarna bettar dessutom otroligt bra och erbjuder finfin fingertoppskänsla.

Hög driftkostnad

R6 är sannerligen en fulländad 600. De enda nackdelar jag hittar är gemensamma för alla hojar i klassen. Den ena är driftskostnaden, som är i princip lika hög som för en 1000-kubikare, den andra är att motorn saknar det vridmoment man skulle önska vid landsvägskörning.

Snabbast blir snabbare

ZZR 1400
ZZR 1400

Nätt bakparti på RC8 lockar

KTM RC8
KTM RC8

Johan Weimer , MC-Nytt