Kaxigast i stan

H-D:s Night Rod - en rå och grym upplevelse

MOTOR

Den finns i två färger. Mattsvart eller blanksvart.

Det är utan tvekan årets kaxigaste Harley.

VRSCDX Night Rod Special är lägst, bredast och grymmast i stan.

Night Rod Special är motorcykeln som ser ut att passa bättre i skymningen. Enda färgklicken är de röda ränderna på de snygga svarta aluminiumfälgarna och testförarens rodnande ansikte då han inför publik slutligen hittar tändningslåset framför främre cylindern och vrider om nyckeln.

Ljusskygg och ilsken

Så snart motorn dundrar igång, kopplingen dras in och växeln petas i försvinner alla förutfattade meningar eller felaktiga minnen. En lätt snärt på gashandtaget och cykeln drar iväg kraftigt från parkeringsplatsen. Resten av trafiken verkar anpassa sig efter ”nattrodden”. Sakta förvandlas föraren till den ljusskygga och ilskna varelse som motorcykeln kräver.

När man väl kört Night Rod ut från trafikkaoset känns den väldigt hanterbar. Tyngdpunkten ligger ganska lågt och ger en känsla av att cykeln är lät-tare än sina dryga 300 fulltankade kilo. Brembobromsarna tar riktigt bra och allt händer så som det ska. Ingen ryckig gång, utan jämn och fin acceleration tack vare remdrift och ett brett register. Harley-Davidson har vägt upp allt fint, men trygghetskänslan är en smärre illusion.

Det sker i slow motion

I låga farter sker allt i slow motion. Föraren brottas med en hoj som helst vill fortsätta rakt fram genom kurvorna, med 1?715 millimeter hjulbas, 36 graders gaffelvinkel och ett 240-däck bak. Föraren sitter framåt med både armar och ben. Inte den mest kontrollerbara körställningen. Fjädringen är stenhård, men markfrigången ungefär så som väntat. Det här är trots allt en powercruiser, en motorcykel byggd för att gå fort rakt fram och däremellan glida genom naturen i ett behagligt vardagstempo. I sin genre är den årets utmanare.

Lever inte upp till reklamen

Över 6?000 varv börjar det hända saker. Ryggslutet trycks in i sadeln och det blir svårt att hålla kvar fötterna på de framflyttade fotpinnarna.

Harley-Davidson hävdar att den 1 ?130 kubik stora vr-motorn ska leverera 121 hästkrafter och 108 Nm i vridmoment, men våra mätningar visar på 107 hästkrafter på bakhjulet vid 8?200 varv och 96 Nm vid 7?400 varv. Det breda bakdäcket lär stjäla en del effekt. Den svulstiga bakskärmen kanske påminner om en gigantisk glassskopa. Särskilt snyggt är det inte när resten av hojen är en sådan lyckträff. Avgassystemet på v-Rod ansågs vara omöjligt att överträffa då originalmodellen presenterades 2001, men på den här cykeln gör sig de nya svarta piporna väldigt bra.

Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special

Manfred Holz/MC-Nytt