Versys - kung i kurvan

Nya Kawasakin både lättkörd och underhållande

MOTOR

Kawasakis modell ER-6 blev en jättehit. Den senaste avknoppningen – Versys – är en underhållande och lättkörd kurvmaskin för alla sorters förare och asfaltvägar.

Jag forsar fram genom en ändlös kurvorgie med ett stelnat leende på mina läppar. Efter en hel dags intensiv körning har glöden falnat och tröttheten har fått mig att förfalla till en hösäck.

Jag kör allt mindre engagerat, jobbar minimalt med kroppen och växlar så sällan som möjligt. Trots det fortsätter den lättkörda cykeln att belöna mig och farten är fortsatt hög.

Tryggt chassi

Den främsta nyckeln är motorn, som uppför sig exemplariskt hur jag än behandlar den och drar imponerande från 50 kilometer i timmen på sexan?

En annan starkt bidragande orsak är det lättsvängda men trygga chassit. Den långslagiga fjädringen sväljer ojämnheter på ett fullständigt odramatiskt vis och hojen förblir orubbad i alla lägen.

Versys är högre än sina syskon och har en ny kåpa med manuellt justerbart kåpglas med tre olika höjder som skiljs åt av 20 millimeter vardera, totalt 60.

Vid den första kontakten överraskas jag av den höga sadeln, visserligen lagom för mina 183 centimeter men de under 175 torde få nytta av den lägre sadeln som finns som tillbehör.

Kåpan och glaset skyddar bra från väder och vind. Fjädringen, som jobbar så pass effektivt att jag ibland får känslan av att sväva fram, sätter pricken över i vad gäller komforten.

Parallelltwinnens gräsklipparlika läte känns igen. Till en början saknar jag toppen i registret men jag vänjer mig snart och lär mig uppskatta motorns fina egenskaper och imponerande styrka i det övriga registret. Det härliga temperamentet och den sköna karaktären är bevarad, men det innebär också en del vibrationer, som förekommer i styre och fotpinnar, i det långa loppet blir de senare lite störande.

Harmonin försvinner

Kraftöverföringen fungerar klanderfritt och det väl tilltagna styrutslaget underlättar också färden. Bromsarna är bra men jag upptäcker att dito med ABS (tillbehör, 5?000 kronor) lämnar mer att önska.

När jag pressar hojen och försöker busa är smidigheten och harmonin som bortblåst. Nu känns Versys osympatisk, framtung och motsträvig. Detta samt den taskiga finishen på ramen, där fula svetsar och svetsloppor syns, dämpar min entusiasm över Versys som i övrigt är en mycket trevlig och väl fungerande motorcykel.

Kavasaki Versys

Johan Weimer