Svenska Husaberg är tillbaka

Presenterar återigen spännande idéer – och två nya hojar

MOTOR

Svenska mc-märket Husaberg dök upp på 1980-talet, med flera revolutionerande idéer.

Nu är det dags igen – med nya FE450 och FE570.

En av de viktigaste faktorerna hos de flesta motorcyklar är smidighet och att de svänger genom kurvor utan protester.

Vevpartiet hos en förbränningsmotor snurrar i regel i mycket hög hastighet vilket i sin tur skapar gyrokrafter som påverkar motorcykelns hanterbarhet negativt, i synnerhet vid kurvtagning. Det är bland annat därför som man vill att gyrokrafterna från motorn ska vara så låga som möjligt.

”Avundsjuka på tvåtaktare”

– Vi har under lång tid varit lite avundsjuka på tvåtaktarnas smidighet jämfört med fyrtaktarna som är lite trögare att hantera, förklarar Jens Elmvall, utvecklare hos Husaberg.

Plötsligt en dag fick Jens Elmvall en snilleblixt. Varför inte ta och flytta vevpartiet så nära motorcykelns viktcentrum som det bara är möjligt. Jens och hans kollegor gick omedelbart till verket och skar isär två motorer för att omvandla Jens snilleblixt till verklighet.

Revolutionerande

Fem år senare kan vi njuta av resultatet i form av återfödelsen av Husaberg och ett revolutionerande nytt modellprogram som vi nu har provkört.

Motorn har försetts med modern bränsleinsprutning från Keihin och resultatet är föredömligt bra. Faktum är att jag inte kan minnas att jag kört en motorcykel med så pass välanpassat system för bränsleinsprutningen någonsin tidigare.

Allt känns självklart

Ett ord som känns helrätt att använda i det här sammanhanget är självklart. Allt känns nämligen självklart när jag kör Husabergs nyheter. Inget känns konstigt eller udda. Båda modellerna svänger fånigt enkelt genom såväl tajta eller vida böjar i långsamt eller högt tempo.

Dessutom känns det tryggt och säkert då det går som fortast på de snabbaste partierna. Och jag känner mig ovanligt duktig och samtidigt säker som förare under provkörningen.

Här är min berättelse om 2009 års Husaberg FE450 och FE570 slut. Samtidigt är det här och nu som den om Husabergs återfödelse börjar, och den börjar onekligen riktigt bra...

FAKTA

Husaberg FE450/FE570

Pris: 89 900/92 900 kronor.

Motor: 1-cyl, 4-takt, OCH, 449,3/565,5 cm³.

Effekt: Anges ej.

Vridmoment: Anges ej.

Transmission: 6 Växlar, kedja.

Torrvikt: 114/114,5 kilo.

Sadelhöjd: 985 mm.

Importör: www.husaberg.se

Oerhört lättkörd, stabil och lättsvängd.

MINUS
Prislappen

LIKA MED

Lämpar sig för såväl motionären som VM-föraren