Kul med cool Kawasaki

– nya ER-6N ännu lite vassare

Kawasaki ER-6N var rolig och prisvärd redan när den kom för tre år sedan. Nya versionen har fått en hel del nya detaljer.
Foto: Foto: FASTBIKES
Kawasaki ER-6N var rolig och prisvärd redan när den kom för tre år sedan. Nya versionen har fått en hel del nya detaljer.
MOTOR

Kawasaki ER-6N är en av de mest prisvärda motorcyklar som finns på marknaden – lättkörd, billig att köra men också väldigt kul när du har byggt upp en viss

erfarenhet.

Men är nya ER-6N verkligen ännu bättre än sin föregångare?

Kawasaki har sålt fler än 22 000 av den rosade succémodellen under de tre år den funnits på marknaden. Nu är det dags för en ny version.

Få förändringar

Vid första anblicken syns endast få förändringar – en ny strålkastare, skarpare former och skinande nya passagerarhandtag av aluminium. Men nya ER-6N har dessutom fått en ny ram och svingarm. Motor, styre och fotpinnar numera gummiupphängda. Framgaffeln har fått styvare fjädrar, och stötdämparen är av nytt fabrikat.

Trevlig motorgång

Motorn är oförändrad inuti –men den nya bränsleinsprutningen och modifierade tändinställningar samt en lätt ombyggnad av avgassystemet har genomförts till förmån för en trevligare motorgång.

Nya ER-6 är en bättre cykel, men det är inte ett jättekliv framåt jämfört med den ursprungliga versionen.

Om du letar efter en rolig, praktisk, cool och naken motorcykel för under 70 000 kronor kan Kawasaki ER-6N vara den motorcykel du letar efter. Ägare av den ”gamla” ER-6:an lär märka en viss skillnad, men om du inte tillhör den kategori människor som ständigt vill ha det senaste, är skillnaden knappast så stor att det är värt priset du får betala för inbytet.

FAKTA

Kawasaki ER-6N

Pris: Ej klart.

Motor: 4-takt, tvåcylindrig, DOHC.

Effekt: 72,1 hk/8 500 varv. Vridmoment: 66 Nm/7000 varv.

Transmission: 6 växlar.

Toppfart: +200 km/tim.

Vikt: 177 kilo utan vätskor.

Sadelhöjd: 785 mm.

Lättkörd. Prisvärd.

MINUS

Aningen stötig fjädring.

LIKA MED

Rymlig, körglad, prisvärd, prisvärd, rymlig och frän.

”Fetare” profil ska locka yngre förare

– Vår prioritering var att uppfylla våra kunders önskemål. De förändringar vi gjorde var baserade på feedback från kunder, även internt har vi utvärderat modellen, säger Ryuji Kajio, säger projektledare för ER-6N.

– Den viktigaste förändringen som bestämdes internt av Kawasaki var designen – den första modellen försökte locka en bred publik, och tilltalade framförallt äldre människor. Vårt viktigaste krav var att locka fler ungdomar.

– Vi har fått massor av respons från kunder om ursprungsmodellen

– LED baklykta och blinkers infördes efter önskemål från dem. Formen på svingarmen ändrades enbart för att den ska ske fetare ut. Vi valde att inte öka motoreffekten eftersom vi redan hade en god balans mellan motor och chassi.