Skön, smart och smidig KTM

Duke blir bara bättre

1 av 2
KTM Duke passar alla – från nybörjare till de mer erfarna.
MOTOR

KTM Duke introducerades 1994. Då var motorn på 609 kubikcentimeter. Årets modell är trots

modellbeteckningen 690 Duke endast på 654 kubikcentimeter.

Vi har provkört modellen som är gatsmartare än någonsin.

Den encylindriga fyrtaktsmotorn har elektronisk bränsleinsprutning och erbjuder gott om kraft redan från låga varvtal.

Personliga inställningar

Fjädringskomponenterna är liksom broms och kopplingsreglagen justerbara, vilket bidrar till goda förutsättningar för att bästa personliga anpassning. Dessutom går det även att reglera motorkaraktären i flera steg. En rolig och smart detalj.

Körställningen är vilsamt upprätt. Styret är brett och bidrar till god kontroll. Bromsarna är extremt effektiva och finkänsliga. Den hydrauliskt manövrerade slirkopplingen är lättjobbad och växlingarna utan minsta strul.

690 Duke trivs allra bäst på små och välkurvade vägar, men funge-rar bra även för transportkörning på motorvägen. Framförallt är det här en maskin som förvandlar pendlandet till vardagens höjdpunkt.

FAKTA

KTM 690 Duke

Pris: 87 900 kronor.

Motor: 4-takt, encylindrig, SOHC 65 hk vid 7 500 varv. Vridmoment 67 Nm vid 6 000 varv.

Transmission: 6 Växlar.

Toppfart: 200 km/tim.

Vikt: 148,5 kilo utan vätskor.

Sadelhöjd: 863 mm.

Smidig och lättkörd.

MINUS Vibrationer i styret.

LIKA MED Allsidig modell som fungerar bra på alla typer av väg. Lämplig för såväl nybörjare som den erfarne.

Fastbikes.se