Avslappnad allroundhoj

Kawasaki Versys - smidig på vägen och i stan

1 av 5
 
MOTOR

Kawasaki Versys är en allsidig motorcykel. Motor och huvuddelen av dess övriga komponenter härstammar från den omåttligt populära ER6.

Till 2010 har modellen uppdaterats på ett antal punkter för att modellen ska bli ännu mer användarvänlig.

Vi har provkört modellen under äventyrliga former.

Utseendemässigt har Versys fått en ny kåpa som ska bidra till ett mer slimmat och häftigare stuk. Kåpglaset är ställbart i tre olika lägen. Motorn har fått en ny typ av gummiupphängning som ska minska graden motorvibrationer som sprids till förare och eventuell passagerare.

ABS-bromsar standard

Tekniskt sett är 2010 års Versys i stort sett oförändrad. Motorn är precis som tidigare en parallell-twin på 649 kubikcentimeter som uppges erbjuda 64 hästkrafter och 61 newtonmeter vridmoment på topp.

Kawasaki Sverige har även valt att endast marknadsföra Versys med ABS-bromsar för säkerhets skull. Bortsett från att dessa inte är urkopplingsbara är det ett mycket bra initiativ. Oddsen är goda för att dessa kommer att rädda skinnet på dig, förr eller senare. Var så säker!

Den nya sadeln har en skålad form där passageraren sitter aningen högre upp. Under sadeln finns ett litet förvaringsutrymme.

Körställningen är avslappnat upprätt. Styret är brett och sadeln bekväm även efter flera timmars oavbruten körning. För mina 183 centimeter känns sadelhöjden bra, även om jag hade föredragit en ännu högre sadel för att få till en mer komfortabel benvinkel.

Komfortabel

Markfrigången är helt okej och fjädringen utförde sitt jobb med väl godkänt resultat även här. Den långa fjädringsvägen bidrar till en komfort som är betydligt bättre än hos vanliga landsvägsmotorcyklar när vägbanan inte är slät som ett dansgolv. När jag pressar extremt hårt på de slingrande bergsvägarna hänger Versys fjädring med bra, även om den känns aningen gungig bak.

Under provkörningen får jag tillfälle att testa Versys förmåga i hetsig stadstrafik, höghastighetskörning på motorväg, ”kurvning” på små bergsvägar uppblandat med en skvätt grus- och offroadkörning.

Motorns register och den exakta gasresponsen märks i synnerhet vid stadskörning, och som stadsmotorcykel är Versys suverän. Smidig att hantera, lättmanövrerad motor och en körställning som bidrar till god kontroll över situationen.

Stadigt chassi

Versys svänger tryggt och självklart i såväl höghastighetsböjar som extrema tajta kurvor. Chassit känns stadigt även då jag pressar cykeln till det yttersta av min kapacitet.

Jag trivs verkligen i sadeln på Versys. Körställningen fungerar mycket bra och några störande vibrationer märker jag inte av.

FAKTA

Kawasaki Versys 2010

Motor: Vattenkyld, fyrtakt, 2-cylindrig, parallelltwin. Effekt 64 hk/8 000 varv. Cylindervolym: 649 cm³. Vridmoment 61 Nm/6 800 varv. Sadelhöjd: 845 mm. Pris: 89 900 kronor. Importör: Kawasaki

Avslappnad körställning. Lättkörd och mycket smidig. Mycket bra pendlarval.

MINUS

ABS-bromsarna är ej urkopplingsbara. Kåpglaset är i lägsta laget om du är 180 centimeter lång eller längre.