Mycket H-D för pengarna

MOTOR

En av Harley-Davidsons storsäljare, som gjort sig populär över stora delar av världen.

Motorn är inte känd för att vara världens starkaste, men har en trevlig gång, trots att den vibrerar en del. Körställningen är upprätt med fötterna på gummiförsedda fotpinnar och händerna vilandes på ett ganska smalt styre.

Sportster är trots namnet en glidare, och motorstyrkan är därefter. Bromsarna är inte heller några effektmonster. Dessutom är fjädringen mjuk och inte anpassad för extremkörning på kurviga vägar. Passagerare får plats, och sitter bekvämt även om sittplatsen är i minsta laget.

Se till att få originaldelarna

Den här typen av motorcykel är i regel utrustad med tillbehörsljuddämpare och luftfilter som ”andas” bättre än original. Detta är måhända skoj, men se till att du får med standardprylarna också då det annars kan bli kostsamt och problematiskt då det är dags för besiktning.

Modellen lider inte av några kända fel eller brister att tala om. Se bara till att servicen är skött som det är tänkt. Vid köp bör du kolla så att ett batteri av originalmodell är monterat och att startmotorn snurrar piggt och utan missljud. Kolla även så att cylinderfotspackningarna inte läcker.

FAKTA

Harley-Davidson XL883 Sportster 1986

Motor: 883 cm3, 2-cyl, V-twin. Vridmoment: 73 Nm/4250 varv.

Sadelhöjd: 660-720 mm. Pris: från 20 000 kr.

Upprätt och vilsam körställning. Mycket Harley-Davidson för pengarna.

MINUS

Bromsarna är i klenaste laget.