En skoj hoj för skogskörning

MOTOR

Många människor haft enormt mycket skoj med KTM LC4 sedan den introducerades i mitten av 90-talet.

Samtidigt som andra tillverkare backade när det gäller utveckling av busiga offroadmaskiner tog KTM stora kliv framåt. På kort tid blev KTM:s LC4-modeller mycket populära och finns i många olika offroad- och supermotoutförande. 1999 växte den encylindriga fyrtaktsmotorn från 609 till 625 kubikcentimeter och i samma veva ersattes modellbeteckningen 620 med 640.

Effektstarka

Finns i Adventureutförande med toppkåpa och stor 28 liters bensintank som gör det till ett bra alternativ för dig som vill ut på spännande äventyr där det kan vara långt mellan bensinmackarna.

KTMs LC4-motorer är kända för att vara effektstarka och har blivit allt pålitligare med åren. 1995 års modell var däremot känd för en del barnsjukdomar som skapade diverse motorstrul. Dessa fel bör vara åtgärdade för länge sedan och sedan KTM öppnade sin nya fabrik i Mattighofen, Österrike har motorerna blivit betydligt driftsäkrare. En annan nackdel med den här typen av motorcykel är den höga sadelhöjden som kan göra det svårt att nå ner med fötterna i backen.

KTM 625 SXC är tveklöst en av marknadens roligaste offroadmotorcykel för dig som vill lära dig den ädla konsten att sladda fram genom kurvorna på grusväg. KTM 640 LC4 är aningen mer civiliserad och bättre lämpad som pendlarfordon för dig som även vill ha roligt till och från arbetet.

FAKTA

KTM LC4 1995

Motor: 625 cm3, 1-cyl, 4-takt, vätskekyld. 54 hk/7000 varv. Vrid: 55Nm/5500 varv.

Sadelhöjd: 910–980 mm. Pris: 25 000 kronor och uppåt beroende på årsmodell och version.

Fantastiskt rolig för vardags-skoj. Pigg och smidig.

MINUS

Vibrationer. Kort aktionsradie om du inte väljer Adventure.