BMW:s långfärdshoj – en favorit

MOTOR

BMW R1200GS är stor och i viss mån klumpig att handskas med. Trots det är det tveklöst en av världens populäraste modeller.

Ett solklart val för dig som tänker smita långt bort från civilisationen och verkligheten en stund.

 
 

Den fungerar bra som en praktisk bruksmaskin året runt.

1996 introducerades R1100GS. Det var redan då en högst avancerad motorcykel fullspäckad med BMWs senaste teknik.

Samma år presenterades R1150GS som sedan växte till R1200GS. Den tvåcylindriga boxermotorn är pålitlig och erbjuder underbart härligt med vridmoment och en säregen karaktär. På minussidan finns en del vibrationer och en klonkig men pålitlig växellåda. Tekniskt sett har modellen inga kända återkommande fel.

Risk för problem med ABS

Kontrollera att tidigare ägare bytt bromsvätska enligt föreskrift, även om den gått få mil. Om man ha slarvat med det ökar risken för korrosion och smuts som i sin tur kan skapa problem med ABS-systemet.

Ett känt, men inte vanligt, problem med BMW:s boxermodeller är oljeläckage in till kopplingen, vilket gör att man får problem med slirande och bränd koppling. Boxermotorn är med torrkoppling och byte av den är en komplicerad och dyr historia. För att kontrollera, lägg i en hög växel och ge full gas, varpå kopplingen inte ska slira.

FAKTA

BMW R1100/1150/1200GS

Motor: 1085/1130/1170 cm3, 2-cyl boxermotor, luft/oljekyld, 80/85/105 hk, 97/108/115 Nm. Sadelhöjd: 840–875 mm. Pris: 40 000 och uppåt beroende på årsmodell och version.

Komfortabel, stor bensintank, stark motor, kardandrift, stora packmöjligheter.

MINUS

Stor och klumpig stillastående.