Suzukis värsting är ruskigt snabb

MOTOR

En oerhört populär och trevlig sportmotorcykel med stor potential även om du skulle ”råka” hamna på en avlyst bana.

Motorn är en riktig krutdurk som bör hanteras varsamt och med respekt, även om det inte på något sätt betyder att det här är en svårkörd eller bångstyrig maskin.

Suzuki GSX-R1000 är tvärtom en motorcykel som erbjuder trevliga landsvägsegenskaper och den är faktiskt riktig ”bekväm” även för längre turer. Visserligen är det framförallt på kurviga vägar och på avlyst bana den kommer bäst till sin rätt, men det här är en motorcykel som drar avundsjuka blickar till sig även inne i stan.

Obekväm på långfärden

GSX-R1000 eller ”Gixxer” som den kallas har i stort sett inga svagheter chassimässigt. Du sitter visserligen sportigt framåtlutad och ihopvikt med en tämligen skarp benvinkel, men det blir ett problem först efter längre transportkörningar på exempelvis motorväg.

Mycket motorkraft

Fjädring och bromsar är dimensionerade för hårdkörning på bana och precis som motoreffekten finns det resurser så att det räcker och blir över. Toppfarten är närmare 300 kilometer i timmen och att accelerera från stillastående till 100 kilometer i timmen går på några få sekunder. Den främsta skillnaden mellan årsmodellerna är att den i regel blir allt lättare och motorn starkare för varje år.

Kolla upp historiken noggrant och se till att motorcykeln är servad enligt tillverkarens rekommendation. För övrigt kan det vara bra att känna till att det här är en modell som används flitigt som leksak eller tävlingsracer på bana.

FAKTA

Suzuki GSX-R1000

Motor: 998 cm3, 4-cyl radmotor, vätskekyld, 160 hk/11 000 varv. Vridmoment: 110 Nm/9 500 varv (2001 års modell) Sadelhöjd: 830 mm. Pris: Från 60 000 kr.

Stark motor med gott om hästkrafter och vrid. Neutralt chassi och underbara bromsar.

MINUS

Utan god disciplin hänger körkortet löst.