Expertens enkla begagnat-guide

Kolla detta innan du köper hojen

MOTOR

När du ska köpa en begagnad motorcykel av en privatperson bör du utföra en grundlig kontroll av fordonet. Här får du ett antal tips på saker som du bör kontrollera innan köp.

Redan när du kontaktar säljaren första gången kan du be om en del uppgifter som ger dig möjlighet att utföra en första kontroll av fordonet. Hur är det allmänna skicket? Hur många mil uppger säljaren av motorcykeln har körts? När utfördes senaste kontrollbesiktning? Har fordonet servats enligt tillverkarens rekommendationer?

Med hjälp av fordonets registreringsnummer kan du själv kontrollera vissa uppgifter om fordonet. Via Vägverkets fordonsupplysning (www.vv.se) kan du få reda på hur många tidigare ägare motorcykeln haft, hur långt den hade gått vid senaste kontrollbesiktningen och om det finns några skatteskulder eller andra anmärkningar.

Med hjälp av registreringsnumret kan du även kolla upp vad den tilltänkta motorcykeln kostar att försäkra hos olika försäkringsbolag. Försäkringspremien varierar kraftigt mellan olika bolag och motorcyklar, och avgörs bland annat av vart du bor och hur gammal du är.

Har du dålig koll på motorcyklar, kan det vara en god idé att ta med dig en kunnig kamrat. Dessutom har Motormännen teststationer där du kan få hjälp (mot betalning) med en opartisk och grundlig undersökning av motorcykeln. Hur sugen du än är bör du inte förhasta ditt köp. Ta god tid på dig, och lita inte blåögt på allt säljaren säger till dig.

Ställ frågor till säljaren om det är något du funderar över. Får du ett tveksamt svar bör du ställa motfrågor tills du är nöjd med svaret. En seriös säljare har i regel god koll på sin motorcykel. Har denne inte koll på när hojen servades senast bör du bli extra misstänksam, i synnerhet om hojen inte har servats regelbundet på verkstad.

Ofta säger helhetsintrycket en hel del om motorcykelns tillstånd. Ett välvårdat yttre betyder ofta att motorcykeln är välvårdad. Är motorcykeln i allmänt dåligt skick med ingrodd smuts, repiga kåpor, rostiga detaljer, slitna drev och hängig kedja kan du räkna med att det handlar om ett misskött exemplar. Givetvis finns det alltid undantag.

Köp aldrig en motorcykel utan att först ha provkört den. Varva ur motorn och testa alla växlar under belastning. Kontrollera att bromsar och fjädringen fungerar till belåtenhet. Känns hojen stadig utan att slingra sig oroligt? Luktar eller ryker det onormalt? Efter provturen är det läge att kolla efter läckage på kylare, motor, fjädring och bromsar.

Om allt står rätt till så är det nog läge att slå till på drömhojen. Glöm inte att pruta på väl slitna däck, dåligt drivpaket och omotiverat slitna detaljer. Fyll i blanketten för ägarbyte (ena delen av registreringsbeviset). Glöm inte namnteckning och att posta den. Se även till att du får med dig extranycklar och alla handlingar. Lycka till och kör försiktigt!

FAKTA