En nytänd sportster

Harley-Davidson 48 – sportigt och retropaket

1 av 4
 
MOTOR

Harley-Davidson har lanserat ”48” – en Sportster 1?200 med väldig tidsriktigt utseende.

Den nya cykeln är tekniskt sett lik alla andra Sportster.

I det här fallet är motorn en gummiupphängd och luftkyld 1?200-kubiks Evolution V-twin, som lär erbjuda ett vridmoment på 107 newtonmeter som bäst vid 4?000 varv.

Går att skjutsa

–?Sportster har fått en nytändning. Nu kommer Harley-Davidson med det färdiga alternativet i form av Forty-Eight. Den har ett tufft stuk som attraherar alla som vill ha en tuffare Sportster. Forty-Eight är enklare, lägre och mer retro, säger Richard Nordén, marknadsansvarig hos Harley-Davidson Sverige.

Harley-Davidson Forty-Eight är i grundutförande en solohoj, men i tillbehörssortimentet finns även en passagerarsadel för dig som vill skjutsa.

Designmässigt har vi en cykel med låg solosadel (sadelhöjden uppges vara 680 millimeter), sänkt fjädring och backspeglar hängandes under det lågt placerade styret. Hastighetsmätaren återfinns ovanför strålkastaren, bakskärmen är kortad och framskärmen fet.

Fetare framhjul

Framgaffeln är bredare än normalt och framhjulet är fetare. Dessutom är framhjulet ekrat precis som bakhjulet, något som bidrar till ett ännu fetare utseende. Andra intressanta detaljer kring modellen är att motorn har elektronisk bränsleinsprutning av senaste snitt. Frambromsen utgörs av ett tvåkolvsok medan ett enkolvsok hejdar bak. Kraftöverföringen till bakhjulet sker via kedja.

Enligt Harley-Davidson väger Forty-Eight 257 kilogram som fulltankad.

Forty-Eight kommer med svart, orange eller silverlackerad tank och beräknas komma till Sverige i början av april. Priset hamnar på 126?900 kronor.