Nya äventyrshojar från brittiska Triumph

Tiger 800 och 800XC – för både väg och terräng

MOTOR

Nu lanserar Triumph två offroadhojar: Tiger 800 och 800XC

Triumph har saknat en potent äventyrsmaskin i sitt sortiment. Tiger 900 som kom på 90-talet gjorde bra ifrån sig på grusvägar. Men modellen blev snart mer landsvägsanpassad och växte i storlek.

Tiger 800/800XC ska ta platsen som den ultimata äventyrsmaskinen i konkurrens med andra modeller så som BMW F 800 GS, Honda Transalp eller KTM 990

Adventure.

Anledningen till att man valt att lansera båda hojarna 800 och 800XC är att man även velat ha en cykel i äventyrssegmentet som är lite lägre än andra offroadhojar.

Två dagars körning ger svar på många frågor. Första dagen är det Tiger 800 (den landsvägs-anpassade hojen) som får visa vad den

duger till. Dag två är det Tiger 800XC som granskas ordentligt på både kurviga landsvägar och lösa roliga grus/sandvägar.

Maskinerna upplevs lite olika trots att dom har det mesta gemensamt. Det större framhjulet, till-bakaflyttade bakhjulet och det bredare offroadstyret förvandlar känslan i 800XC till en potent offroadmaskin. Jag ska erkänna att jag inte riktigt trodde på det innan jag provkörde.

Tiger 800XC är en riktigt trevlig offroadhoj som med lätthet klarar dom tuffaste grusvägarna man kan hitta längs bergssidorna. Och är det i Spanien man vill hitta grus-vägarna skulle jag inte tveka att hänga på packväskor och köra

hela vägen ner, även med skjuts.

Tiger 800 är något så ovanligt som en lyckad kompromiss. Ingen offroadhoj, ingen touringhoj, ingen sporthoj. Ändå känns hojen riktigt rolig att köra.

När dom kurviga och morgonvåta asfaltsvägarna klättrar upp för bergssidorna under en klarblå Spanien-himmel finns det mycket kraft att hämta ur motorn och hojen känns helt fri från nervösa tendenser. Trots det våta underlaget ger balansen i hojen en trygg känsla när man kör aktivt.

800:an kan nog även den klassas in under samlingsnamnet äventyrshoj. Men tänker man att vägarna saknar beläggning och bakhjulet gärna får sladda lite där äventyret finns är 800XC det bättre valet.

FAKTA

Triumph Tiger 800/800XC 2011

Motor: 3-cylindrig radmotor, DOHC, fyrtaktm 799 cm3.

Max effekt: 95 hk.

Max vridmoment: 79 Nm.

Sadelhöjd: 810/845 mm.

Fulltankad vikt: 210/215 kg.

Pris: 85 490 (utan ABS)/94 990 (utan ABS).

Pris med ABS: 93 490 kronor för Tiger 800. 120 990 kronor för Tiger 800XC.

PLUS
Lättkörda, komfortabla och praktiska.

MINUS

Hög sadelhöjd hos XC-modellen.

LIKA MED

För dig som gillar att åka långt på olika vägar.

Anders Holmqvist/Fastbikes.se