Motor

”Stiggy” tämjer ninjakrafter

Provkörd: Kawasaki ZX-10R 2011

Den forne GP-föraren och team­ägaren Johan ”Stiggy” Stigefelt var på plats i Qatar och provkörde 2011 års Kawasaki ZX-10R.

Här kan du läsa Skandinaviens snabbaste provkörning av den häftiga sportmotorcykeln.

 
 

Jag har många minnen från denna bana, bland annat ett av min racingkarriärs bästa resultat, en 5:e plats i Superport-VM år 2006.

Kawasaki hade samlat hela laguppställningen från Japan som utvecklat denna avancerade best, och det var med stolthet de gick igenom hojen och dess funktioner och nyheter i jämförelse med 2009 års ”Ninja”. Det är egentligen inte mycket man kan jämföra. Det här är en helt ny hoj. Chassi, motor, elektronik, ABS, fjädring, aerodynamik, ja allt är nytt.

Bättre känsla

En helt ny motor med kassettväxellåda som lär leverera hela 200 hästkrafter med ram-air-effekt ( luftburk trycksatt av fartvinden). Vidare finner vi en helt ny ram och sving med färre och lättare komponenter, med en motorposition i ramen som är effektivare än tidigare. Det nya länksystemet utlovar bättre känsla och stabilitet ut ur svängarna.

De första varven gick åt till att känna sig fram och hitta en körställning man kände sig bekväm med. I vilket fall kunde jag direkt känna att denna hojen hade potential som få andra hojar jag tidigare kört.

Motorcykeln hade en tendens att sätta sig i utgången av vissa svängar och detta gjorde att den också blev instabil fram och ”fladdrade” lite, och ett par gånger fick jag rejäla styrutslag.

Bromsarna kunde kännas lite ”matta” efter något varv och jag fick krama ganska hårt i hand­taget för att hejda motorcykeln in i tajtare svängar.

Lättare att hantera

Körningen var väldigt avslappnad. Sittpositionen känns bekväm både i upprätt läge och i raceläge. ”Ninjan” känns också minde och mycket lättare att hantera än sin föregångare, speciellt runt tanken och det gör att man får bra kontroll.

Jag lyfter på hjälmen och säger grattis Kawasaki till en grymt lyckad motorcykel.

FAKTA

Kawasaki ZX-10R 2011

Motor: Vätskekyld, 4-takt, rak fyrcylindrig, 998 cm³.

Max effekt: 200 Hk vid 13,000 varv/min. Maxeffekt med Ram Air: 210 hk vid 13,000 varv/min.

Max vridmoment: 112 Nm vid11?500 varv/min.

Sitthöjd: 813 mm.

Bränsletank: 17 liter.

Pris: 169 900 kr.

Johan Stigefelt

Johan Stigefelt, född 17 mars 1976 i Anderstorp.

Svensk mästare i 125-klassen två gånger, Nordisk mästare

250cc. Har även tävlat

Moto-GP, 250-klassen och Supersport-VM.

2005 startade ”Stiggy” eget VM-team i Supersport.

2009 startades ytterligare ett team i Superbike VM, men som tvingades läggas ner i slutet av säsongen.

Driver idag företag tillsammans med sin bror och jobbar som expertkommentator.

Johan Stigefelt