Honda CBR 600 F är tillbaka

Klassikern gör comeback

1 av 4
MOTOR

Hondas succémodell bland 600-kubikarna gör comeback.

Klassikern CBR600F är tillbaka.

Honda CBR600F introducerades på marknaden 1987 och blev snabbt mycket populär och omtyckt för sin kombination av hög prestanda och god komfort. Som en fingervisning kan nämnas att Honda har sålt ganska exakt 597 000 exemplar av olika 600-kubikare i Europa från 1987 fram till idag. Av dem är  231 000 stycken  Honda CBR600F.

Under årens har modellen blivit allt mer extrem, åt det sportigare hållet, och ersattes av CBR600RR, som fortfarande finns kvar i modellprogrammet.

Som  ni förstår är modellen viktig för märket. Därför fick Hirofumi Fukunaga, projektledaren som var med och skapade ursprungsmodellen, i uppgift att ta fram nya CBR600F.

Kåpan är nyckeln

Den nya motorcykeln har formgivits av chefsdesignern Valerio Aiello i Hondas studio i Rom.

– Vi ville skapa en design som kommer att förbli attraktiv en lång tid framöver, inte bara för ett år eller två. Motorcykeln har de ”snabba” formerna hos en supersportcykel men det finns också en tidlös elegans hos nya CBR600F, säger Aiello.

Nyckeln till detta är multilagerdesignen av kåpan som, enligt Aiello, ger cykeln en exklusiv framtoning.

– Samtidigt skapar kåpans former starka, dynamiska linjer som är inspirerade av den sofistikerade stilen hos engelska sportbilar. Jag tänker på den färdiga designen som en kobra redo att attackera; kompakt, smidig och full av dynamisk potential "

Motorn känner vi igen.  Den bygger på samma koncept som DOHC-radfyra-motorn med bränsleinsprutning hos CBR600RR och är identisk med den i CB600F Hornet. Det innebär att det här en trevlig och ”snäll” motor, med en tämligen snabb gasrespons. Precis som hos den nakna CB600F Hornet har tyngdpunkten lagts på framförallt kraft från lägre varvtal och över ett brett register, snarare än hysterisk motoreffekt på topp. Och på topp (vid 12 000 varv) erbjuds 102 hästkrafter som bäst, samtidigt som vridmomentet uppges vara 64 newtonmeter vid 10500 varv.

Chassi från Hornet

Även chassit är nästan identiskt med det hos CB600F Hornet. Aluminiumramen är av samma modell liksom svingarm och stötdämparen. Styret är däremot tvådelat till skillnad från ett enda långt styre hos Hornet.

Bromsarna är av C-ABS-modell och förhindrar att något av hjulen låser sig vid kraftig inbromsning. Dubbla trekolvsok från Nissin greppar kring 296 millimeters bromsskivor där fram. Bak sitter ett enkolvsok och en 240 millimeters bromsskiva. Under provkörningen noterar jag att bromsarna är effektiva och mycket trevliga att handskas med. Det känns helt enkelt säkert.

Under turen i Sevillas grönskande landskap märker jag att körställningen är mycket bra, avslappnat och lätt framåtlutad tack vare högt placerat styre. Fotpinnarnas placering gör också att benvinkeln inte är så påfrestande. Det här kommer säkerligen att gillas av många sportmotorcykelfantaster som tröttnat på en ofta mycket extrem körställning.

Motorn går mycket snällt. Även om den anpassats för ett bra vridmoment på lägre varvtal krävs det en och annan nedväxling vid omkörningar och snabb acceleration i högre fart. Men för vanlig, lite mer aktiv körning är den fantastiskt trevlig och lättkörd. Den svänger säkert in i kurvorna, såväl små tajta som vidare höghastighetsböjar. Honda har på ett imponerande sätt lyckats balansera god komfort och funktion hos fjädringen.

Under sadeln finns ett minimalt förvaringsutrymme intill batteri, reläer, säkringar och diverse annan elektronik.

Lätt koppling

Den vajermanövrerade kopplingen är lättjobbad och den sexstegade växellådan fungerar perfekt. Enda negativa som kan noteras är små, mycket fina vibrationer då motorn varvas till 4500 rpm eller mer (motorvägstempo på högsta växeln). De får inte händerna att domna men kan upplevas som störande  av känsliga personer.

Den digitala instrumenteringen borde vara större, med ännu tydligare visning av varvtal, hastighet, klocka, vattentemperatur och avverkad körsträcka. Jag blir inte förvånad om vi snart får se en uppdaterad version av instrumenten.

Honda CBR600F passar perfekt för kurviga småvägar, pendlarkörning liksom motorvägstransporter. Dessutom lär den vara en trevlig lekkamrat även vid bankörning. Honda har lyckats bra med förarergonomin utan att markfrigången blivit lidande.

Det är totalt sett en trevlig motorcykel som här gör comeback.

FAKTA

Honda CBR 600 F

Motor: vätskekyld fyrtakt, 4-cylindrig, 4 ventiler/cyl, DOHC, 599 cm³

Max effekt: 102 hk vid 12 000 varv

Max vridmoment: 64 Nm vid 10 500 varv

Sitthöjd: 800 mm

Tankvolym: 18,4 liter

Pris: 104 900 kronor