VFR 800X Crossrunner – sportig allroundhoj

Smidig Honda både på grus och asfalt

1 av 5
MOTOR

Honda satte som mål att göra en sportig landsvägshoj som är smidigare, bekvämare och enklare att hantera för den genomsnittliga föraren.

Resultatet blev helt nya VFR800X Crossrunner.

Inspirationen till modellern kommer bland annat från den Japanska polisens behov av smidiga cyklar. Designen är tänkt att locka föraren ut på en tur – bara för att ha roligt.

Motorn i Crossrunnern är vid detta laget ett välbeprövat koncept och känns igen från landsvägsmodellen VFR800. För att passa Crossrunnern har den modifierats till att få en jämnare effektkurva i mellanregistret. VTEC-systemet aktiveras vid cirka 6500 varv och upplevs som en mild ”turboeffekt”.

Bekant chassi

Även chassit känns igen från VFR800, fast med smärre förändringar. Aluminiumramen är precis som fjädringskomponenterna och hjulen av samma modell som hos VFR800 VTEC.

Körställningen kan beskrivas som upprätt, fast fotpinnarna är en aning tillbakaflyttade.

Vid stads- och landsvägskörning märks att fotpinnarna sitter en aning långt bak. Men när de kurviga vägpartierna tar vid känns körställningen perfekt. Och vid partier där kurvorna nyper extra hårt är Crossrunnern mycket förlåtande.

Kombibromsar som standard

 Instrumenteringen sitter högt placerad bakom kåpglaset så att föraren inte behöver böja huvudet för att se instrumenten och därmed förlora uppsikten över trafiken.

Bromsarna är utrustade med C-ABS (låsningsfria kombibromsar) och har utprovats med Pirellis Scorpion Trail, ett nytt däck till Crossrunnern. På slingriga bergsvägar fungerar kombinationen däck och bromsar utmärkt.

Crossrunnern kan kryddas med matchande packväskor. Centralstöd, högre kåpglas samt elvärmehandtag finns också på tillbehörslistan.

Allround - för alla

Honda VFR800X Crossrunner är en allroundhoj för civiliserade vägar där V4:an tillsammans med den nya körställningen ger en sportigare känsla till hojen. Men den fungerar lika bra i touringgänget till Nordkap eller bland sportmotorcyklarna. Den klarar sig också bra på dammiga grusvägar.

Andreas Lundbom/Fastbikes.se