Flärdjeep för familjen

Hård konkurrens för Fords nykomling

1 av 4
MOTOR

I mars är det premiär för helt nya Ford Kuga. Vi har provkört på bergsvägarna utanför spanska Valencia för att se om stadsjeepen håller måttet.

Första generationen av stadsjeepen Kuga lanserades 2008 och egentligen borde tiden vara inne för en facelift. Men Ford gör rent hus och släpper i stället en helt ny version. Skälet till det är bottenplattan som delas med senaste Focus-generationen. Kuga måste anpassas till den nya tekniken, därför blev det en helt ny version.

Föregångaren präglades av Fords dåvarande formspråk ”Kinetic design”, som gick igenom i alla modeller från lilla Fiesta till stora Kuga. En design som man kan ha många synpunkter på, men särskilt praktisk var den inte med höga sidolinjer och dålig runt-om-sikt. Därför är det glädjande att rapportera att nykomlingen har fått en mer nedtonad formgivning som gynnar bilens funktion. Sikten bakåt och runtom är riktigt bra och nu går det från förarplatsen att se var motorhuven slutar. Apropå det, är inte Ford-jeepen omisskännligt lik Porsche Cayenne i fronten?

Mognare än föregångaren

Nya Kuga är en mer mogen bil än sin föregångare. Ford har ofta prisats av motorjournalister för det som kallas "körglädje", som i princip går ut på att ju "yvigare" en bil uppträder desto roligare är det. Oftast på bekostnad av tryggheten och stabiliteten i bilen. Men nya Kuga uppträder lugnare på vägen, jämfört med förra versionen, och känns riktigt trevlig att köra.

Nykomlingen har blivit längre än föregångaren, men axelavståndet är exakt samma. Trots det har Ford trollat fram mer lastutrymme och plats i baksätet. Positivt är också att sidolinjerna inte är så höga, det går därför utmärkt att titta ut genom sidorutorna för baksätespassageraren. Däremot är baksätet en riktig kyrkbänk med en låg och kort sits, inte alls skönt för lite större människor.

Omodernt liten panel

Stolarna fram lider även de av att vara för korta, vilket drabbar långfärdskomforten. Redan efter ett par mil behöver man sträcka på benen. På komfortkontot måste också Titanium-plus-versionens 18-tumsfälgar nämnas. Trots fin fjädring lyckas de breda lågprofildäcken fånga upp skarvar och gropar i vägen – och onödigt mycket vägljud.

Instrumenteringen känns igen från övriga Fordmodeller. Fortfarande är knappar och reglage onödigt smått utformade, det känns inte riktigt stadsjeep. Visare och displayer är dessutom pojkaktigt Star Wars-inspirerade.

Den lilla displayen mellan hastighetsmätaren och varvräknaren lyser irriterande blått och displayen för navigatorn på instrumentpanelen är omodernt liten och svårtydd, men där säger Ford att en ny version är på väg. Kanske redan till hösten.

Provkörningen sker med tvålitersdieseln på 163 hästkrafter, med både manuell och automatisk växellåda. Automatlåda är populärt i biltypen men Powershift-

lådan, som den heter på Ford-språk, är inte att rekommendera. Den växlar sent och får de 163 hästarna att kännas orkeslösa. Motorn gör sitt jobb, varken mer eller mindre. Till Sverige kommer en rad varianter, både bensin och diesel med både fram- och fyrhjulsdrift. Ford gör ett nummer av miljö och säkerhet. Vad gäller miljö kan sägas att den testade motorn inte kommer nära den uppgivna förbrukningen på dryga 0,6 liter milen. Färddatorn säger att vi snittar 0,75 liter milen. Säkerheten har redan testats av Euro NCAP, eftersom Kuga redan sålts i USA i ett halvår under namnet Escape, och där fick Ford-jeepen högsta betyg – fem stjärnor.

Satsar på ”budgetflärd”

Prismässigt lägger sig Ford relativt lågt, men inte lika lågt som Kia Sportage som får sägas vara den tuffaste konkurrenten. Både Kuga och Sportage satsar på "budgetflärd" och tuff utstrålning.

När Kuga introduceras i Sverige i mars börjar den på 226 500 kronor. För det får du en framhjulsdrift och minsta bensinmotorn, ecoboost på 1,6 liter och 150 hästkrafter. Ford satsar på att sälja 1500 bilar i Sverige i år, vilket får sägas vara ett tufft mål. Klassen är stenhård och har flera vassa nykomlingar, inte minst Mazda CX-5 som vann testet mot nya Honda CR-V, Hyundai Santa Fe och Mitsubishi Outlander i förra numret. Nya Kuga står sig bra i konkurrensen – men utan att tillföra något extra.

FAKTA

Ford Kuga 2.0

Grundpris: Från 304 900 kronor. Motor: 4-cyl diesel, 2 liter. Effekt: 163 hk. Vridmoment: 340 Nm mellan 2 000 och 3 250 varv/min. CO2: 162 g/km. Förbrukning: 0,62 l/mil (bl.) Acceleration: 0-100 km/tim på 9,9 s. Toppfart: 198 km/tim. Längd/bredd/höjd: 452/189/170 cm. Tjänstevikt/maxlast: 1 707/523 kg.