"Robust bil för landsbygdsliv"

Suzuki Grand Vitara har fått nytt nylle och får dra två ton

1 av 17
Foto: David Lilja
MOTOR

Bilhistoriens försiktigaste facelift tar inte Suzuki Grand Vitara till några nya suv-höjder. Men som dragvillig landsbygdsbil kommer den till sin rätt tack vare hyfsat pris och goda terrängegenskaper.

Nuvarande modell av Grand Vitara kom 2005 och ansiktslyftes till modellår 2009. I väntan på en helt ny version gör Suzuki ytterligare förändringar, men det krävs en kännare för att notera skillnaderna.

Fronten är omarbetad, framför allt nederdelen som fått nytt underkörningsskydd, sidorna pryds med kromlister och fälgarna har tio ekrar i stället för sju. Inuti några nya klädslar och ett par reglage som ser annorlunda ut.

Nej, själva ansiktslyftet gör varken Suzuki Grand Vitara till en bättre, eller särskilt modern bil.

Därmed inte sagt att den är skräp.

Bra dragbil

Den inkopplingsbara fyrhjulsdrivningen fungerar verkligen bra. Spärrbar mittdifferential och lågväxel är gångbara hjälpmedel i körning uppför sliriga backar. Finesserna gör också Suzuki Grand Vitara till en utmärkt dragbil. För bensinaren gäller dragvikten 1 700 kg, men dieselversionen får dra 2 000 kg. Då krävs den utökade behörigheten till B-körkortet, som infördes 19 januari i år, alternativt BE-behörighet.

Dieselmotorn köper Suzuki från Renault och är på 1,9 liter. Det är synd att Suzuki inte fick tillgå den nya, betydligt trevligare och snålare 1,6-litersmotorn.

Provbilen med 2,4-liters bensinmotor på 169 hästkrafter är tillräckligt kraftfull, men automatlådan är bara fyrstegad och slirljudet vid acceleration ger ett ansträngt och gammeldags intryck. Bränsleförbrukningen ligger på 1,2 liter per mil under provperioden och det är för mycket i en modern bil, även om det handlar om en suv.

Det är lätt att gilla Suzukis största modell trots minusposterna. Det är en praktisk och funktionell bil i robust utförande. Den är trovärdig på så vis att den lär överleva landsbygdslivets vedermödor.

Utmanar RAV4

Priset på provkörningsbilen är 269 900 kronor innefattar automatlåda och det högsta utrustningsutförandet High Executive, som innehåller bland annat läderklädsel, taklucka, nyckellöst system, bi-xenonstrålkastare och 18-tumsfälgar.

Suzuki Grand Vitara fick fyra stjärnor i Euro NCAP när den testades 2007. Idag är kraven högre.

Svåraste konkurrenten för Suzuki blir Toyota RAV4, som i dagarna lanseras i nyversion till priset 254 900 kronor för 2,0-litersmotorn på 151 hästkrafter i kombination med steglös växellåda.

FAKTA

Suzuki Grand Vitara 5-d

Grundpris: 219 900 kronor Motor: Bensin, 4-cyl, 2,4 liter, 169 hk vid 6 000 varv/min, max vridmoment 227 Nm vid 3 800 varv/min. Förbrukning: 0,97 l/mil (bl.)

CO2: 221 g/km. Acceleration: 0–100 km/h på 12,0 s. Toppfart: 175 km/h. Längd/bredd/höjd: 430/181/170 cm. Tjänstevikt/maxlast: 1 672/428 kg.

Äga

Relativt prisvärd för att ha lågväxel. Bra komfortutrustning men sämre på säkerhetssidan. Törstig.

Köra

Inte särskilt engagerande att köra. Känns gammeldags med ganska struttig gång. Slirande fyrväxlad automatlåda.

Komfort

De stora 18-tumshjulen gör färden onödigt studsig över korta ojämnheter. Bekväma framstolar.

Utrymme

Rymlig och lättlastad. Den stora bakdörren kan innebära problem i en trång parkeringsficka.

Säkerhet

Bara fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov. Saknar de senaste finesserna på säkerhetssidan.

Känsla

Robust utförande och fyrhjulsdrift inger förtroende. Okonstlad bil mest lämplig för landsbygdslivet och/eller de som behöver dra släpvagn. Börjar kännas gammal i jämförelse med konkurrenterna.

Helhet

Suzuki Grand Vitara känns gammalmodig. Samtidigt är det just en sådan här bil perfekt i många lägen. Det är en tålig och praktisk fyrhjulsoxe som stånkar sig fram där andra kör fast.

David Lilja