Pendlarbil för sommaren

Nya el-småttingen imponerar

1 av 12
Twizy klarar både att köra bredvid bussfällor och får köra i bussfil – ett exemplar med dörrar rekommenderas dock för regninga dagar.
MOTOR

I regn och 15 grader varmt tar vi oss an Renaults senaste utmanare på supermiljöbilsmarknaden, elektriska Twizy ZE. Har Renault lyckats ta fram den perfekta svenska sommarbilen – eller är det bara ännu en moppebil?

Vi är på Djurgården i Stockholm och ett lass motorjournalister har bjudits in för att prova och känna på eldrivna Renault Twizy, märkets lilla bakhjulsdrivna bil/scooter. Temperaturen kunde varit högre, regnet lite lättare. Det är med andra ord dags att provköra bilen under faktiska svenska sommarförhållanden …

– Vänta sätt dig inte där än, jag måste lasta in kameraväskan, hörs det från bilen bredvid.

Ryggsäck som tillbehör

De Lamborghini-liknande saxdörrarna står på vid gavel medan två reportrar från konkurrerande tidningar försöker anpassa sig till den lite mindre bilen.

– Va? S i t t e r jag på bagageutrymmet? säger mannen i baksätet.

– Det spelar ingen roll, väskan är för stor, inflikar Renault-mannen på plats.

– Den här lilla?

Bagageutrymmets måttliga 31 liter slutar med att kameraväskan får åka i knät. I tillbehörslistan finns en slags ryggsäck som monteras på baksidan av framstolen, men det har ingen av bilarna just i dag.

Som sista reporter på plats får jag välja bil sist. Innan jag vet ordet av har konkurrenterna ljudlöst susat iväg. Jag förstår inte varför ingen valde min bil – förrän det är dags att åka. Av testbilarna som gav sig ut i regnet var det bara en som helt saknade dörrar och dörrsidor. Gissa vilken.

Bra jobbpendlare

Mot bättre vetande och i hopp om att någon på redaktionen har torra kläder att låna ut (det hade de inte) hoppar jag in i min dörrlösa elbil och sätter efter dörr-­bilarna. Trots ett ganska tungt vårregn skyddar den eluppvärmda framrutan och stänkskydden från de värsta dropparna. Med lite tjockare kläder borde det gå att, hyfsat bekvämt, jobbpendla med Twizy större delen av året. Räckvidden är dryga tio mil och fulladdat batteri har man på tre och en halv timme.

Snabb och smidig

Väl ute i trafiken imponerar lilla Twizy ZE:s (Zero Emission) elmotor med ett bra bottendrag. Eldrivna bilar har fördelen med att vridet kommer direkt, och Twizy är inget undantag. Perfekt för att svischa in mellan bilar vid rödljus och pipa iväg före vid grönt. Även om det rör sig om en upphottad mopedbil räknas den som fyrhjuling och kan därför köras i toppfarten på 85 km/tim.

Eftersom Twizy är så liten klassas som den fyrhjuling i stället för bil. Det gör att det är tillåtet att köra i bussfil även på ett vanligt B-körkort. Dock kvalar den inte in för supermiljöbilspremien på 40 000 kronor, men priset på 69 000 kronor känns överkomligt för biltypen. De fyra hjulen, den uppvärmda framrutan och krockkudden i ratten förlänger ändå scootersäsongen – kanske så till den grad att Twizy blir ett bra komplement till familjebilen.

FAKTA

Grundpris: 69 000 kr (plus hyra av batteri från 559 kr/mån och 750 mil/år till max 939 kr/mån och 1 500 mil/år). Motor: Elmotor, 17 hk, 58 Nm. Förbrukning: 0,63 kWh/mil. C02: 0 g/km. Acceleration: 0–45 km/tim på 6,1 s. Toppfart: 85 km/tim. Längd/bredd/höjd: 233/120/146 cm. Tjänstevikt: 474 kg.

+ Kul design, får köras i bussfil och med B-kort.

– Går inte att köpa batteriet som måste hyras för minst 559 kronor per månad.

= Kul pendlaralternativ som visar att elbilar inte behöver kosta skjortan.