”Svart låda” i Saabs bilar

Nu jagar polisen innehållet

NYHETER

Tusentals nya Saab-bilar är i hemlighet utrustade med en "svart låda".

Den registrerar allt du gör före en krock.

Nu har polisen begärt att få ut informationen i samband med en dödsolycka.

Saab 9-5.
Saab 9-5.

- Vi vägrar. Det är enbart i forskningssyfte för att få fram säkrare bilar, säger Christer Nilsson, presstalesman på Saab.

Sedan ett och ett halvt år är alla nya Saab 9-5 av årsmodell 2002 och alla Saab 9-3 av årsmodell 2003, totalt cirka 15 000 bilar i dag, utrustade med en så kallad "svart låda". Samma typ av låda som finns i flyg, avslöjade SVT:s Rapport i går.

Allt registreras

I centralsensorn till airbagsystemet, mellan framstolarna, registreras allt du gör, om du gasar, bromsar, har bälte eller använder blinkers, till exempel. När airbagen löser ut stannar inspelningen.

Sparat finns exakt vad du gjorde - och inte gjorde - sju sekunder före kraschen.

Men det talar Saab tyst om. I instruktionsboken står bara att "vissa krockrelaterade data registreras vid en olycka". Vad och hur framgår inte.

- Detta används enbart för att forska om krocksäkerhet i våra bilar, säger Christer Nilsson, presstalesman för Saab.

Men informationen är också högintressant för polis och försäkringsbolag. Den kan ge svar på vem som orsakat olyckan.

Hittills har det bara aktualiserats i ett fall.

I samband med en svår dödsolycka i Nittakorset i Borås i januari i år, när en stulen hyrbils-Saab och en timmerbil kolliderade, krävde polisen i Borås att få ut informationen i Saabens svarta låda.

Föraren dog

Föraren i Saaben dog och informationen skulle kunna fria timmerbilschauffören från ansvar, menade polisen i Borås.

Men Saab vägrade.

- Vår policy är solklar. Vi lämnar inte ut uppgifterna till någon utomstående, varken polis eller försäkringsbolag. Vi vill värna om personens integritet och vårt syfte med detta är inte att bevisa någons skuld eller oskuld. Det är inte vårt jobb, säger Christer Nilsson.

Men polisen i Borås är kritisk.

- Jag tycker att man ska kunna använda informationen under speciella omständigheter, som i det här fallet, en svår trafikolycka, säger Krister Carlsson, polisinspektör vid trafikpolisen i Borås.

- Nu friades ändå timmerbilschauffören genom en videorekonstruktion vi gjorde.

Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, vill inte ta ställning i frågan, men säger:

"Fadd smak"

- Att denna information skulle användas även i det juridiska systemet ger en fadd smak.

Berndt Sehlstedt, informationschef på Motormännens riksförbund, vill gärna se svarta lådor i alla bilar - med information som eventuellt även ska kunna användas av polisen.

- I första hand är det bra för att utveckla säkerheten i bilar, men man kan eventuellt tänka sig att det kan vara till hjälp även juridiskt.

- Det kan underlätta när det gäller tvister om vem som är skyldig till olyckor.

Detta registreras i Saabs svarta låda:

Kerstin Nilsson