Vakna, bilist!

Nya räfflorna i vägen kan rädda 50 liv varje år

NYHETER

Här är vägräfflorna som ska rädda liv.

- Skakningarna väcker förare som slumrat till, säger initiativtagaren Roland Barkow.

Enkel och billig lösning Minst 50 personer omkommer i trafikolyckor där föraren varit ouppmärksam eller somnat. Räfflorna kan minska antalet dödsolyckor, anser Roland Barkow, f d trafikpolis.
Foto: JAN ERLANDSSON
Enkel och billig lösning Minst 50 personer omkommer i trafikolyckor där föraren varit ouppmärksam eller somnat. Räfflorna kan minska antalet dödsolyckor, anser Roland Barkow, f d trafikpolis.

Minst femtio personer dödas varje år i olyckor där föraren somnat eller varit ouppmärksam. Därför testas nu frästa mittlinjer där det inte går att sätta upp vajerräcken.

Roland Barkow, pensionerad trafikpolis med över fyrtio års arbete inom trafiksäkerheten, driver projektet tillsammans med VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) i Linköping.

Han har fått pengar från Vägverkets Skyltfond för att genomföra försöket med räfflad mittlinje på en två mil lång sträcka på riksväg 51 vid Hjortkvarn, mellan Finspång och Pålsboda. En smal, bara åtta-nio meter bred, och krokig väg med många singel- och omkörningsolyckor. Hastighetsgränsen varierar mellan 90 och 70.

Tidigare succéidé inspirerade

Det är succén med vajerräcken som fått honom att fundera vidare. För att anlägga en så kallad 2+1-väg krävs en bredd av minst tretton meter.

- Men det är lika viktigt att förhindra bilar att komma över i mötande körfält även på smalare vägar, säger Roland Barkow.

Eftersom han deltagit i ett lyckat försök med räfflad vägren på E 4 mellan Värnamo och Jönköping, började han undersöka möjligheten att också använda räfflor som mittlinje.

- De är inte lika breda men de ger ändå rejäla skakningar i fordonet och ratten, om man kör på dem. En förare som slumrat till eller är ouppmärksam väcks obarmhärtigt till liv.

- Därmed kan en olycka undvikas, säger Roland Barkow. Det kan handla om utebliven frontalkrock eller en svår dikeskörning.

Till skillnad från vajervägarna kan man hela tiden göra omkörningar på vägar med mitträfflor. Däremot kanske ljudet och skakningarna gör att man tänker sig för, och inte gör några dumma omkörningar.

Billig lösning

I USA minskade olyckorna singelolyckorna med 70 procent på sträckor med frästa räfflor.

Mitträfflorna är trettio centimeter breda, 1,3 cm djupa och fräses med hjälp av en trummfräs.

Slitaget på räfflorna är nästan ingenting och de göms heller inte av snön.

- Räfflorna på E 4 frästes 1997 och de är lika effektiva i dag som när de var helt nya, säger Roland Barkow.

Vägräfflor är en mycket billig trafiksäkerhetshöjande åtgärd.

Kostnaden är bara 11-12 kronor metern att jämföras med upp till 1 000 kronor metern för vajerräcken.

Försök med framgång

Sven-Anders Eriksson