Lugn premiär för biltullar i London

Men irritationen över avgifterna är stor

NYHETER

Utskälld och omdebatterad.

Men när London i dag införde London trängselavgift uteblev trafikproblemen.

Projektet följs noga av ett 30-tal brittiska städer – och Stockholm.

Aldrig förr har en så stor stad som London försökt genomföra biltullar och invånarna har varit skeptiska.

Trafiken blev dock lugnare trafik än vanligt – mycket tack vare att det är skollov i Storbritannien – och det förväntade trafikkaoset uteblev.

– Men irritationen över avgifterna är stor bland Londonborna. Man förstår inte vad avgifterna ska vara bra för, och många betraktar det som sabotage, säger Aftonbladets Londonkorrespondent Leif Kasvi.

68 kronor - om dagen

Londons försök att införa trängselavgifter följs världen över. Bara i Storbritannien överväger ett 30-tal städer, som Edinburgh, Cardiff, Belfast, Leeds och Bristol, att införa trängselavgifter. Och i Stockholm följer förespråkarna projektet lika intresserat.

I London kostar det från och med måndagsmorgonen 5 pund – 68 kronor – att åka en dag i citykärnan. Avgiften tas ut vardagar mellan 07.00 och 18.30 och betalas i förskott via insättning, internet eller sms.

Bilarna fotograferas

Systemet bygger på att kameror – likt de som kontrollerar fortkörning – fotograferar bilens nummerplåtar och kollar mot en dator om avgiften är betald. Och böterna är höga, som mest kostar det 1 600 kronor att fuska.

– Det förslaget tror inte vi på, säger Per Bolund politiskt sakkunnig vid Näringsdepartementet.

Det förslag som miljöpartiets tagit fram för Stockholm bygger på ett system med fler zoner än en – och tanken är att styra trafiken mer än vad man tror är möjligt i London. I stället för ett kamerasystem så kommer de svenska bilarna att få fästa ett kort – en transponder – i bilen. Kortet kan exempelvis kopplas till ett konto och varje gång man passerar en zon så kommer en avgift på mellan 15 och 20 kronor att dras.

– På så vis får man bättre styrande effekt. Citykärnan kommer att avlastas genom att man tar en närmare väg och försöker undvika att åka genom flera zoner, säger Per Bolund.

Dyrare i Stockholm

För den som åker mycket – som taxi och annan yrkestrafik – kommer det dock sannolikt att bli dyrare att åka i Stockholm än i London. Miljöpartiets förslag bygger på den modell som används i Singapore – den enda stad förutom London där trängselavgifter redan införts – och kostnaden för en heldag skulle bli mellan 100 och 120 kronor.

Vad händer om man fuskar och struntar i att sätta in ett kort?

– Då kommer systemet att likna det i London där bilens registreringsnummer fotograferas. Det behöver dock inte bli en fråga om böter, utan det kan vara ett sätt att betala – att få hem en räkning, säger Per Bolund.

"Försöker komma åt köerna"

Miljöpartiet – som försöker få igenom trängselavgifter i Stockholm – är medvetet om att det sannolikt kommer att bli en häftig diskussion.

– Jag är fascinerad över opinionsundersökningarna där det finns de som säger ja till att betala mer för att ta bil till staden. Det vill väl ingen, säger Åsa Romson, språkrör för miljöpartiet i Stockholm.

– Det gäller att förklara att vi inte tar in avgifter för att slänga dem i statens svarta hål eller för att bilister är dumma. De tas in när det är motiverat – för att försöka komma åt köerna. Och de pengarna går till bättre kollektivtrafik.

Mattias Lundell