284 har dött i år på vägarna

Nya vajerräcken minskar olyckorna

NYHETER

Här är dödens vägar.

Till och med juli har 284 personer omkommit i trafikolyckor.

Fyra olyckor har krävt minst fyra dödsoffer.

8 juli i Upplands-Bro Tre människor dödas. Mc-föraren slungas in i stålskrovet och dör omedelbart tillsammans med mannen och kvinnan i bilen.
Foto: HASSE ROSENTHAL
8 juli i Upplands-Bro Tre människor dödas. Mc-föraren slungas in i stålskrovet och dör omedelbart tillsammans med mannen och kvinnan i bilen.

Aftonbladets kartläggning av dödsolyckorna bygger på Vägverkets dödsolycksregister. Här registreras samtliga olyckor med dödlig utgång: kommun för kommun, väg för väg.

Det är tyvärr mycket svart läsning även om antalet döda är färre än under samma period i fjol.

Bussen välte

Värsta olyckan inträffade 24 januari när en buss körde av väg 664 vid Ängelsberg utanför Fagersta. Sex personer omkom och 35 fick föras till sjukhus. Den fullastade bussen var en ersättningsbuss sedan tåget till Stockholm ställts in. Vid olyckstillfället rådde mycket halt väglag och i en kurva förlorade bussens förare kontrollen över sitt fordon som kanade av vägen och välte. Många av offren klämdes fast under bussen när de slängdes ut genom de krossade rutorna.

Två andra olyckor, den ena på E14 utanför Sundsvall och den andra på riksväg 45 vid Mellerud, krävde båda fem människors liv.

I Krångede utanför Ragunda dödades fyra personer när en bil med tre ungdomar kom över på fel sida och krockade med en taxi.

E4 är den väg som tagit flest liv, 23 stycken, följd av E6 och riksväg 45. Riksväg 50 är en annan mycket olycksdrabbad väg med sju döda.

Däremot har tidigare mycket olycksutsatta E22 genom Blekinge "bara" krävt två liv. Förklaringen till det heter vajerräcken. Sedan räckena sattes upp har antalet dödsolyckor minskat ordentligt.

Samma positiva utveckling har 40:an mellan Jönköping och Borås. Även här är anledningen vajerräcken.

Tunga fordon är ett problem på vägarna. När en personbil krockar med en lastbil har personbilens passagerare små chanser att överleva smällen, till skillnad mot en kollision mellan två personbilar. Då är överlevnadsmöjligheterna goda, åtminstone så länge det handlar om moderna bilar med hög skyddsutrustning - och farten inte varit alltför hög.

Hittills i år har 46 personer omkommit i krock med tung lastbil.

Många dör vid volter

Något som också oroar experterna är de många offren i samband med voltningar. När en bil välter demoleras den svårt, ofta börjar den dessutom att brinna.

- Hög fart är nästan alltid orsak till att en bil voltar, säger Vägverkets olycksanalytiker Thomas Lekander.

- Voltningen föregås som regel av en sladd som gör att bilen kommer utanför vägbanan där den sedan välter.

Fler artiklar

Värsta vägarna

Antal döda i olika typer av olyckor

Olycksorsaker

Offren

Färre har dött i år

Sven-Anders Eriksson