Invandrad forskare: Invandrare kör sämre

Robert Collin om ett dolt problem

NYHETER

Invandrare från Afrika och Mellanöstern är inblandade i minst fyra gånger så många bilolyckor som svenskar.

Det visar en undersökning som gjorts av Mohammad-Reza Yahya, forskare vid VTI i Linköping och själv invandrare från Iran.

Flyktingar som kommer till Sverige får köra på de körkort de har med sig under hela tiden de söker asyl och ett år efter att de fått uppehållstillstånd. Men ingen talar om för dem vilka regler som gäller i trafiken.

MHF:s årliga trafiksäkerhetsseminarium i Tylösand inleddes i går av forskaren Mohammad-Reza Yahya vid Väg- och trafikinstitutet, som redovisade sin undersökning om invandrare i trafiken.

Reglerna tas inte på allvar

Han kom till Sverige som flykting för 15 år sedan och talar också av egen erfarenhet:

– Jag hade ingen aning om att man inte får köra berusad. Och i Iran har den företräde som kör in i rondellen. Och hastighetsbegränsningar? På era fina vägar? Nej, det tar man inte på allvar.

Men hans undersökning fick kritik från Integrationsverket och NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

– Vi får inte skapa motsättningar, vi får inte se det som om vissa är bättre och andra sämre i trafiken, sa NTF-chefen Monica Öhman.

Integrationsverket, representerat av statistikchefen Raouf Ressaissi, avfärdade undersökningen:

– Jag tycker inte om undersökningen. Vi vill betona likheterna mellan svenskar och invandrare, olikheterna är utforskade till döds.

– Jag är säker på att de regionala skillnaderna mellan olika beteenden i trafiken är större än de etniska. Det är större skillnad mellan land och stad än mellan svensk och invandrare.

Monica Öhman var tidigare ordförande i riksdagens trafiksäkerhetsutskott och är sedan ett år chef för NTF.

– Jag tror att invandrare till exempel använder bilbarnstol mindre än svenskar, men de vill inte barnen illa. De tror att säkraste platsen är i mammas knä.

NTF gör ständigt olika undersökningar av hastigheter vid skolor, bältes- eller cykelhjälmsanvändning och så vidare. Men aldrig om invandrare.

– Det kanske beror på missriktad omtänksamhet. Men vi får vara försiktiga så att vi inte pekar ut dem, säger Monica Öhman.

Mohammad-Reza Yahya ser trött ut när han hör alla mumla i skägget.

– Om man inte vågar se verkligheten, då lurar man sig själv. Den miljö där folk är rädda att kallas rasister är farlig. Men om vi kan hindra att invandrare dör i trafiken, är vi rasister då?

Allt var så tryggt i Sverige

Mohammads bakgrund är typisk för många flyktingar.

– Jag hade sett många av mina släktingar och vänner dö i kriget mot Irak. När vi kom till Sverige var allt så bra. Trafiken var så välordnad, bilarna så fina och vägarna breda. Och tvååriga dottern fick ingen bilbarnstol. Inte kunde man väl dö i bilen i det här landet?

– Jag är bombsäker på att inte en enda flykting som kommer till Sverige skulle klara ett enda delmoment av en svensk uppkörning.

På Vägverket tog generaldirektör Ingemar Skogö ändå Mohammads rop på hjälp på allvar.

– Det kan inte vara meningen att den som flyr från kriget ska dödas i vår trafik, sa Skogö och lovade att göra något åt saken.

Fler artiklar

Robert Collin